söndag 21 april 2013

Nu har jag snart lagt ner så mycket arbete att det måste bli en folkdräkt

Hoppsan, det har visst blivit obloggat ett tag igen. Men det är inte för att jag inte haft något att berätta om, utan för att jag haft besök och varit upptagen. På tisdag och onsdag var Maria här på ett efterlängtat besök (vi är ofta lite för upptagna båda två, tycks det som, eller åtminstone på olika tider) och hon hjälpte mig fixa till ett mönster till livstycke till min folkdräkt (som blivit lite av ett evighetsprojekt...). Jag har själv försökt mig på saken förut, men det är allt annat en enkelt när grundmönstret man ska utgå ifrån har helt andra dimensioner än man själv så att man måste ändra det på alla led, utan att modellen förändras.

Vi började med att ta mina mått och konstaterade att jag är allt från en storlek 36 till en 48, beroende på vad man mäter. Det förklarar ju lite varför jag ibland har svårt att hitta passande kläder...

Sen ritade vi av grundmönstret på mönsterpapper. Så långt gick det bra.

Sen klippte vi sönder det, lade till skarvbitar och tejpade veck för att få måtten att stämma någotsånär. Mönstret skulle förlängas 14cm bak hade vi kommit fram till, men bara 7cm fram, och samtidigt göras några cm smalare.

Vad ska det här riktigt bli?
Följande steg var att klippa ut mönsterbitarna i tyg och nåla ihop dem för att se hur livstycket sitter. Egentligen ska man prova med skjortan och kjolen under, men det enda jag hade färdigt var kragen.
 Maria gjorde lite justeringar, sedan tråcklade jag ihop bitarna och provade på nytt. Åtminstone i ryggen började den sitta riktigt bra.

Sedan blev det riktigt spännande för nu skulle bitarna sprättas isär igen, ritas av på mönsterpapper och mönstret jämföras med grundmönstret för att se att det inte blivit några stora förändringar på strategiska vinklar och kurvor. Det hade det förstås, så vi fick ändra igen. Nu är bitarna åtminstone symmetriska och raka på rätt ställen.

Följande steg blir att sy fodret utgående från mönstret vi kom fram till och se hur det passar. Det tyget är stadigare än provtyget, så det kan bli lite annorlunda. Men först borde jag få så mycket som möjligt av resten av dräkten färdigt. Jag ska, jag ska...

3 kommentarer:

  1. :D O jag skulle också lägga ut lite bilder på bloggen men man får se när det blir... Nog ska vi ha en dräkt åt dig ännu - om inte annat för att det ger mig fantastiska ursäkter/skäl att komma på besök! ;-)

    SvaraRadera
  2. Wow, jag är imponerad som alltid av folk som kan sy! Den ser ju fin ut:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vänta med berömmet tills du sett slutresultatet ;)

      Radera