lördag 21 juli 2012

Hår

Det jag saknade mest under de ca. två år då jag hade kort hår var möjligheten att göra uppsättningar och flätningar som den här:


Okej, vissa dagar blir det hästsvans ändå, men ibland är det roligt att pyssla lite extra med kalufsen (som så småningom börjar vara ett hårsvall, gillar det ordet bättre.)


Har också experimenterat med olika metoder att sköta håret så att det mår bra och inte blir smutsigt så fort. Jag har förstått att huvudsaken (sic) är att man lämnar bort schampoo, och när håret väl vant sig med det fetmar det långsammare och luktar bättre. Det som fungerat bäst för mig är en kombination av olika metoder:

  • Bara varmt vatten. Funkar om man bara behöver få bort damm och svett t.ex., men löser inte upp fett så bra. Tillräckligt bra om man ska ha håret fast. 
  • Balsam. Ett fett balsam fungerar bäst och det går åt ganska mycket, men det tvättar bort det mesta och håret blir otroligt mjukt och fint. Man måste skölja med stora mängder hett vatten för att få bort allt och håret blir fett på ett par dagar igen. 
  • Matsoda. Det här är min standardlösning, åtminstone när jag är hemma. En dryg matsked soda i 3 dl hett vatten (mängden beror på hur mycket hår man har), skakar om ordentligt i en flaska och gnuggar in i håretbottnen. Sen ska det dra en stund innan man sköljer av det. Det tog ett par månader innan det funkade som det skulle, men nu behöver jag bara tvätta håret två gånger i veckan (jämfört med tre gånger med schampoo, så inga dramatiska förbättringar men ändå). För att få riktigt glansigt och fint hår kan man sen ännu skölja med en del äppelcidervinäger i nio delar varmt vatten, låta det dra ett par minuter och sedan skölja ut. Men det använder jag bara på kvällen för det är svårt att få bort lukten. 
När jag var på resa förra veckan orkade jag inte rådda med matsoda, så då sköljde jag helt enkelt av håret en gång per dag (hur som helst enklast så eftersom duscharna var uppe vid taket) och tvättade det två gånger med balsam. Nu när jag kommit hem märker jag att det måste ha fått mer fett än vanligt, för det har hållits rent längre. Men bra så.

3 kommentarer:

  1. Det allra allra viktigaste är ju att man lämnar bort sodium laureat sulfat, för det är det som torkar ut huden så att huden känner sig tvingad att producera en massa fett snabbt så att håret känns smutsigt. Jag använder ibland ekologiskt schampoo som inte innehåller det ämnet (alla som säljs i vanliga butiker innehåller det, också såna som är "för känslig hud".

    Men jag har aldrig märkt nåt av lukten av äppelcidervinäger efter att jag sköljt bort det! Kanske det beror på hårtypen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förtydligandet :). Det kan mycket väl bero på hårtypen, jag har rätt tjockt och grovt hår, kan hända att det är lite poröst också och drar i sig mera. Eller så är det bara det att jag har känsligt luktsinne, eftersom jag aldrig använder parfymerade produkter.

      Radera
  2. Överhuvudtaget finns det nog inte ett svar för alla hår, tyvärr :P Utom kanske just det att tvättar man ofta med "vanligt" shampo så får de flesta också tvätta ofta och mer ofta för att det ska hållas snyggt.

    Har annars konstaterat att det jag gör och är nöjd med verkar betraktas som en katastroflösning av de flesta andra... och att om jag testar det "alla andra" föreslår som alternativ så kommer jag till samma katastrofresultat :O

    Jag häller nog vinäger eller ättika i håret (utblandad förstås) ibland och ingen mer än jag verkar märka något på lukten efter en halvtimme ungefär...men jag tycker inte så särskilt om det egentligen så det blir inte så ofta.

    SvaraRadera