onsdag 18 juli 2012

Nordlek i Steinkjer, del 2

torsdagen avvek jag från min planerade ansvarslöshet och hoppade in som gruppledare då ordinarie hade spelövning samtidigt. Tidig väckning och ledarmöte samt övning inför nationella uppvisningen med andra ord, men sedan tog jag i stället det lugnt resten av dagen. Det ska ju inte vara något tvång att hålla igång hela dagen om man inte orkar, heller.

Det är kutym att göra de sista ändringarna på dräkterna just före en uppvisning.
På kvällen var det sedan dags för bland annat finlandssvenskarnas nationella* uppvisning, där jag satt på läktaren som omväxling. Tyvärr satt jag så långt bort från otaktarna som möjligt så jag fick inga bra bilder, men i stället överblick. Noterade att finlandssvenskarna var ungefär dubbelt så många som svenskarna, men så brukar det vara.

Efter uppvisningen. Ingen skrattar åt duschmössan, den är obligatorisk vid regnväder eftersom styckemössan är gjord av papier maché och siden (eller annat tyg som får fläckar). 

Det syns väl inte så bra på bilden hur regnet häller ner, men vi fick värsta störtskuren i mannaminne, enligt lokalbefolkningen. Lyckligtvis var vi inomhus just då.
Efter uppvisningen var det dags för veckans kanske mest emotsedda konsert, nämligen Baltic Crossing. Jag hade sett dem live förut i Kaustby och visste att de var värda vartenda öre. Den här gången hade de samarbetat med olika dansgrupper som gjort koreografier till deras låtar (som inte är alldeles enkla att dansa till). Mycket lyckad helhet.

Den här videon är inte från nämnda konsert men den kan fungera som presentation.



Senare for jag ännu på nattdans som inte var riktigt vad den brukar (ska) vara, men jag var nöjd med att få dansa lite också denna dag. Problemet med nattdanserna i år var att arrangörerna hade vidtalat olika spelmansgrupper och gjort upp en färdig spellista, i stället för att släppa fram dem som spontant ville spela till dans, och då får man inte den rätta stämningen. Fast den här kvällen var det Nordisk Glöd, ett projekt för unga spelmän, som spelade och de hade nog fiilis så det räckte.

*)Nordlek har en ovanligt generös tolkning av det här med nationer, vilket är helt bra och ändamålsenligt i sammanhanget. Finland är uppdelat i tre, men det roliga är att de alltid talar om två och alltså inte ens räknar Åland som en del av Finland. Färöarna och Grönland har också egna grupper som är jämställda med t.ex. Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar