tisdag 19 juni 2012

Veckoslutsbilder

En förrymd bisvärm hade ockuperat syltäppelträdet, efter att ha blivit utjagad ur skorstenen.



De var ganska lugna framåt kvällen.

Prästkragarna hade börjat blomma på gräsmattan...

...och kumminet höll på att blomma ut.

Sedan blev det alltså spelmansstämma. På fredagen deltog jag p.g.a. arbetsrelaterad trötthet endast som värdinna, men på lördagkväll var det dans för hela slanten. Eftersom vädret var lite småbesvärligt flyttades både lördagens och söndagens program inomhus, men det var helt ok för dansgolvet är hur som helst bättre inomhus. Medelåldern var visserligen hög, men det var även stämningen och farten (det är därför bilden är suddig). Åtminstone ibland, vi fick vänta lite väl länge på en ordentlig schottis. 

Inget ont om fox, vals och tango, men...

Buskspel (tältspel?)
Söndagens "friluftsgudstjänst" hölls alltså inomhus, men det fungerade riktigt bra det också, stor gammal kyrka med fin akustik. Spelmansgudstjänsterna lär ha mött en del motstånd då det begav sig på 70-talet, och man fick åtminstone inte ta in dragspel i kyrkan. Det tycker jag är lite lustigt. Sen blev det kyrkkaffe med ackompanjemang av hardangerfela, inte fy skam det heller. 

Att tränga in allspelet på Bygdegårdens scen blev i trängsta laget.
Huvudfesten slank jag in på gratis eftersom jag lovat servera kaffe i pausen. Efter en rejäl dos spelmansmusik av alla de slag vinkade jag adjö åt min spelmansgäst och så var den helgen slut.

Uppdatering: Huvudfestens konsert bandades av Radio Vega och finns på Arenan en månad framåt.

5 kommentarer:

  1. "Inget ont om fox, vals och tango, men.."

    Visst ont! Är det spelmansstämma ska det ju vara riktig musik till riktig dans, dvs folkdans ;-) Jag har aldrig begripit varför de envisas med "lavadans" på stämmorna heller...

    SvaraRadera
  2. Skrämmande med bisvärm, förresten... Jag menar, den är ju enorm!

    SvaraRadera
  3. Dansbanedansen ska ju bli en del av folkdansverksamheten enligt endel åsikter så man får se vad det blir. Inte är den nu min grej heller...

    SvaraRadera
  4. Jag tror att tanken med att ha med mer allmänt kända danser är att öppna dörrarna också för dem som (ännu) inte är inne i folkdansvärlden. Och bra så, men det ska vara en lagom blandning så att alla kan vara nöjda (man dansar ju ändå sällan precis varenda dans). Dessutom är det vådligt att dra en skarp gräns mellan vad som är "riktiga" folkdanser och vad som inte är det. Både vals och schottis är ju danser som varit med ett bra tag och fortfarande dansas både inom och utanför folkdanskretsar. Vilket är fantastiskt bra, för folkdansrörelsen kommer inte att överleva genom att isolera sig och bara köra sitt eget race.

    SvaraRadera
  5. Nåjo, det är ju en poäng, att man inte ska utesluta folk. Det är bara det att jag får ont i höfterna av has-has-haas-haas och blir uttråkad av för mycket vals eller småvaggande...

    SvaraRadera