torsdag 7 juni 2012

Saker som stör mig: mjölkkriget

Eller egentligen alla människor som säger åt mig vad jag ska äta eller inte äta, det blir bara extra tydligt just med mjölken att det finns olika, väldigt bestämda, åsikter som går mot varandra och som vissa håller benhårt fast vid bara för att. Hittills har jag urskilt fyra olika läger:

  1. Stora mängder magra mjölkprodukter.
  2. Stora mängder feta mjölkprodukter.
  3. Endast syrade mjölkprodukter.
  4. All mjölk är av ondo och de flesta hälsoproblem beror på mjölk (och spannmål).
Det vettigaste, enligt mig, verkar vara att äta lagom feta, delvis syrade mjölkprodukter i måttliga mängder. Lite av allting, alltså, som vanlig.

5 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig Lisa!

    SvaraRadera
  2. Haha, jag känner mig skyldig som tillhörande grupp 2. Fast jag egentligen misstänker att grupp 4 också kan ha rätt, åtminstone delvis. Men bäst är förstås att känna efter vad man mår bäst av, och antagligen är din ståndpunkt det vettigaste såvida man inte är mjölkallergiker :D Fast jag tycker feta mjölkprodukter är sååå goda... Synda att Valios nya Hilja-mjölk är så mycket dyrare än vanlig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå du har nog inte gjort dig skyldig till så värst mycket missionerande i alla fall, åsikter får man förstås ha. Och jag håller helt med dig om att mjölkfett är väldigt gott :)

      Radera
    2. Jag undrar om inte alla har delvis rätt beroende på hur man lever som helhet, vilka sjukdomar man ev. har etc.. Problemet är bara alla som tror att deras lösning som de kommer till genom att känna efter själva är rätt för alla andra också...

      Radera
    3. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

      Radera