söndag 13 mars 2011

Skeptiska söndagsfunderingar

Råkade i förmiddags ratta in mig på Radio Vegas livsåskådningsprogram Svängrum, som den här veckan handlade om ateism och skepticism, och blev så intresserad att jag gick in på Yle-arenan för att lyssna på programmet från början.

Det här är saker som jag funderat på en hel del de senaste åren och jag är fortfarande inte på det klara med vad jag egentligen tycker om tänker om många av dessa frågor, men en sak som stör mig allt mer är att skeptikerna kallar sig just skeptiker. Jag har inget emot skeptikerrörelsen i sig, alla får tro vad de tror och de gör en hel del viktigt upplysningsarbete, men jag tycker att beteckningen är vilseledande. De så kallade skeptikerna är ju "bara" skeptiska mot allt utom vetenskap. Så vad ska man då kalla en person som är skeptisk mot precis allting, inklusive vetenskapens premisser?

Det finns förstås det fina ordet "agnostiker", men många uppfattar det som någon som "ännu inte bestämt sig" eller någon sorts flummig sökare som tror på "nåt" men inte vet vad detta "nåt" är. Nåja, det är klart att man alltid kan hitta på nya ord och definitioner, men vad jag egentligen var ute efter är att jag tror att alla skeptiker inte är så skeptiska som de verkar och som de kanske själva tror.

Sånt kan man fundera på en söndag som denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar