fredag 18 mars 2011

Matlagningskonst

Tänk vad det skulle vara fint att kunna kocka riktigt god mat. Jag kan åstadkomma mat som är helt ätbar och smakar okej (för det mesta), men jag skulle egentligen inte riktigt vilja nöja mig med det. Det är ingen konst.

Som fattig studerande var min standardrätt "allmän röra", det vill säga diverse billiga grönsaker, slumpmässiga kryddor och i bästa fall några bitar sista-dagen-kött. En annan favorit var "potatis med potatis" (inte riktigt lika fattigt som det låter, jag hade smör också). Den kosten var okej, det gick ner och man blev mätt. Men nog var jag glad den dag jag ansåg mig ha råd med lite mer variation.


Fortfarande gör jag min mat i stort sett själv, för det är så jag vill ha det. Men ändå. Färdigskuren laxmedaljong kryddad med en färdig örtblandning som passar till allt smäller visserligen högre än ärtsoppa på burk, men det hade varit ännu roligare att själv kunna rensa fisken och själv veta vilka kryddor som passar fenomenalt till just det här. För att inte tala om att kunna baka riktigt gott bröd. Men när ska man hinna sätta sig in i allt det där? Vem kan lära en?

När jag var liten gick jag på matlagningsläger om somrarna och kurser på vintrarna (stort tack till 4H för det) och i högstadiet hade jag hussa som tillval. Undrar var den kunskapen blev av. Lärde jag mig faktiskt ingenting? Eller glömde jag när andra saker blev "viktigare"? Inte vet jag.

Vill bara säga att jag beundrar alla som kan matlagningskonsten, och tacka alla som delar med sig av sina läckerheter. Livet är nog bra fattigt utan god mat.

6 kommentarer:

  1. Jag brukar läsa recept i massor innan jag ska laga nåt nytt. Sen kanske jag sist och slutligen inte följer något av dem... men då har man åtminstone ett hum om hur folk brukar göra.

    SvaraRadera
  2. Ordentlig research alltså. Kanske man borde gå in för att pröva något nytt en gång i veckan eller så.

    SvaraRadera
  3. jag håller för principen "lär dig av misstagen" alltså experimenterar mig fram ^^ roligt och spännande, ännu roligare om man ha nån att experimentera med.

    Här har du annars ett jättegott recept Jonatan lärd mig, skit gott som bröddopp eller soppa.

    2 små lökar
    2 vitlöksklyftor
    4msk tomatpuré
    400g tomatkross
    0,5l grönsaksbuljong
    0,5dl sweet chilisås

    1 stek den hackade löken och vitlöken 30 sek i smör
    2 tillsätt puréen och stek ytterligare 30 sek
    3 Blanda i resten och låt småputtra i 10-15 min

    Älskar när diplomingengörer ger recept med sekunder i ^^ de e så dom! :D

    SvaraRadera
  4. Verkligen väldigt ingengöriskt, jag som inte ens har en köksklocka :P Får för tillfället inte äta röda saker, men kan ju testa det sen om jag kommer fram till att det är ofarligt.

    SvaraRadera
  5. George Bernard Shaw lär ha sagt att
    There is no love more sincere than the love of food.

    *suckar lätt* I min familj har detta omskrivits till "maten är det viktigaste, allt annat är sekundärt". Ibland får det en att känna sig matlagningsstressad, speciellt om det är just MINA föräldrar som skall komma på middagsbesök...

    SvaraRadera
  6. Jag gillar att laga mat, när jag bara hinner:-)
    Jag föreslår att du lagar mat tillsammans med någon som kan och vill visa, så får du vana och idéer. När jag flyttade hemifrån fick jag en hel massa lättlagade recept av en god vän och med dem så klarade jag mig länge:-) Kunde förstås en del hemifrån också. Sen läsa kokböcker och prova sig fram, helt enkelt. Jag rekommenderar varmt Vivi-Ann Sjögrens Fattiga riddare i eget kök, den är full med såväl bastips som mera komplicerade saker, från många olika matkulturer :-p
    http://www.schildts.fi/litteratur/1263-
    fattiga-riddare-i-eget-kok.html

    SvaraRadera