måndag 13 maj 2019

Hobby: räkna kläder

Jag tycker om att pyssla med mina kläder. Inte bara rent konkret byka och stryka och lappa och fixa, eller fundera vad jag ska ha på mig, eller handla kläder (det tycker jag ärligt talat minst om). Utan att hålla koll på vilka kläder jag har, vad som funkar ihop, vad jag borde skaffa till och vad som kunde rensas ut. Hur jag kunde optimera min garderob för att vara så välklädd som möjligt med så lite besvär, utgifter och miljöpåverkan som möjligt. Slow fashion, ni vet.

Det började för ett antal år sedan med att jag inventerade min garderob och insåg hur orimligt mycket kläder jag har, närmare bestämt 518 plagg vilket är åtminstone dubbelt så mycket som jag rimligtvis kan behöva. Sedan började jag göra årliga inventeringar och tabeller över hur många plagg jag hade, hur många jag trodde jag egentligen behöver och hur många jag gjort mig av med. Några massutrensningar har det ändå inte blivit, av olika orsaker. Köpstopp har inte heller funkat, eftersom jag har svårt att säga nej till kläder som jag får gratis och ibland är man trots allt tvungen att köpa nytt.

Men det som fått mig att ha bättre koll, och dessutom är roligt, är en app som min syster visade för mig för ett och ett halvt år sedan. Den heter Smart Closet, men det finns många andra motsvarande. Först tänkte jag att det verkade lite löjligt att lägga ner en massa tid på att fota alla sina kläder och varje dag logga vad man har på sig, men man kunde ju testa under en period ifall det gav några insikter om vilka kläder man använder och vilka som inte passar ihop med någonting. Jag använder den fortfarande och tycker det är bara kul.

Det roliga är att man får statistik över vilka kläder man använder mest, vilka som funkar i flest olika kombinationer och hur mycket ett plagg kostat per användningsgång. Det sista tycker jag är extra intressant, för det visar att det inte alltid är de billiga plaggen som är billigast i längden, utan de som man faktiskt använder och som håller att använda länge. Mitt mål är att ett plagg i medeltal ska kosta under 30c/användning innan det är slut. Den tanken är bra att ha i bakhuvudet när jag köper kläder: en snygg men lite speciell klänning kanske kostar 5€ på loppis, kommer jag att gå med den 17 gånger eller tröttna efter fem? Har jag ens några andra kläder som den går ihop med? Ett par byxor eller en kofta för 100€ kan kännas dyra, men om det är bra kvalitet, snygg passform och passar in i min stil i övrigt så är det inte orimligt att jag använder plagget 350 gånger under säg tio års tid. Mest får ytterkläder kosta, dem går man med flest dagar i året/plagg.

Av den här orsaken har jag inte lagt särskilt mycket pengar på mammakläder utan försöker klara mig med en liten mängd som jag använder maximalt. Dessutom hade jag en låda kläder i förrådet som jag egentligen rensade ut men lade undan för flera år sedan när jag började planera en graviditet*, kläder som jag inte längre var så förtjust i men som kunde rymma en gravidmage: vida eller stretchiga tunikor och klänningar, byxor och kjolar med resår, långa toppar och skjortor. Efter hand märker jag vilka som på riktigt funkar och vilka som det bara är att slänga/föra till loppis i alla fall. Leggings har jag stor nytta av, inte bara mammamodell utan vilka som helst som inte har för spänd eller smal resår.

Vad gäller bebiskläder har jag haft riktigt roligt med dem också. Innan jag började shoppa loss på loppis (utöver kläderna som kom i mammalådan) kollade jag runt på nätet och bland bekanta hur mycket man egentligen behöver skaffa i förväg. Svaren varierade mellan 2-3 och minst 15 uppsättningar i varje storlek, så det var inte till så stor hjälp. Man vet förstås inte ännu hur stor bebisen kommer att vara när den föds, hurdant väder det är då (i vårt fall hög- eller sensommar) och hur många ombyten hen tänker smutsa ner om dagen. MEN någon ingenjörstyp på något diskussionsforum föreslog att man gör en tabell över vilka kläder man skaffat, och jag tänkte genast "JA, en tabell!" och så gjorde jag en. Så nu har jag åtminstone koll på hur mycket jag har av varje typs plagg i varje storlek, oberoende om det är för mycket eller för litet. Antagligen för mycket, men eftersom jag inte lagt ut så mycket pengar på det här heller så är det helt okej om en del blir oanvänt och får gå vidare till följande. Och så har jag förstås tvättat, strukit, vikt och plockat in allt i storleksordning i klädskåpet, med de minsta plaggen längst fram och de större bakom.

Två och en halv månad kvar, plus/minus några veckor.

*)Det drog ut på tiden pga en del fnurror på vägen. Helt bokstavligt alltså, min ena äggledare är oframkomlig. Med mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar