fredag 26 april 2019

Kärt besvär

Jag hade inte räknat med att få moderskapsförpackningen (eller föräldralådan, som den borde heta) förrän om en månad ungefär, men den kom redan före påsk. Vilket passar bra, för under påsken hade jag tid att tvätta igenom, stryka och packa undan textilierna. För tvättas måste de, de luktar rätt fränt av kemikalier som jag gissar att är nödvändiga för att innehållet inte ska mögla i förvaringen. En hel del jobb, men att pyssla med små söta kläder hör till de roligare förberedelserna.
Ett litet berg med bebiskläder, inventerade och granskade i sömmarna.
Moderskapsunderstödet funkar alltså så, att man får välja mellan 170€ i handen och en låda med bebiskläder, sängkläder och annat nödvändigt till motsvarande värde, förutsatt att man varit på mödrarådgivningens hälsogranskning. Systemet infördes för över 80 år sedan för att få bukt med låg nativitet och hög barndödlighet. Och det är ett fantastiskt system! För 170€ kan FPA köpa in allt det här, som skulle kosta minst dubbelt så mycket om jag köpt det själv. För att inte tala om hur mycket tid och besvär det skulle vara med att försöka hitta allting, varifrån får man till exempel en nagelsax i bebisstorlek?

Själva papplådan är en säng, madrass medföljer, och designen på just den här upplagan har valts av en barnjury.


Den specialskrivna pekboken som kommer med lär ofta ha bristfällig svensk översättning, men eftersom det här är Finland 100-utgåvan så ingår det en hel del Runeberg och Topelius som alltså översatts till finska i stället. Tummen upp för det.

Det är förstås omöjligt att veta så här på förhand vilka grejer man kommer att ha nytta av och vilka inte, men jag är lite skeptiskt till filttofflorna, som inte normalt hör till, och till att de enda sparkbyxorna är i storlek 50-56, som vissa barn inte alls behöver och andra växer ur väldigt fort. Visserligen har de flerdubbel knäppning i axelbanden, men ändå. Annars gillar jag att de är färggranna.

FPA har fått kritik för att produkterna i babylådan inte är etiskt producerade, men bättring är på gång. I framtiden kommer det att vara färre men bättre produkter och lådan ska bli koldioxidneutral. Jag blev glad när jag läste det här, för just att styra offentliga upphandlingar i en hållbar riktning tror jag är det mest effektiva sättet att påverka konsumtionen och industrin. Det handlar trots allt om 40 000 lådor med 40-60 produkter, varje år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar