måndag 8 april 2019

När byråkratin fungerar

Ibland händer det att jag glömmer att jag har en bil. Det är förstås bra för miljön även om det kan bli lite extra besvär för mig. I morse till exempel, när jag skulle iväg till mödrarådgivningen fick jag tänka till om hur jag skulle ta mig dit eftersom jag planerat min tidtabell utifrån att jag cyklar, men så började det snöa. Det vettigaste hade kanske varit att ta bilen och komma fram i god tid utan att riskera att slira runt i snöslask. Men det alternativet slog mig inte, eftersom jag i regel inte använder bilen inom stan, om jag inte har något att transportera som inte går på cykeln. Hur som helst gick det bra, snön övergick nästan genast i regn och det blev inte halt, jag fick bara lite våta kläder.

På mödrarådgivningen fick jag äntligen mitt graviditetsintyg* så att jag kunde ansöka om mammalåda, barnbidrag och föräldrapenning. Pluspoäng åt FPA för tydliga webbsidor och lättanvänd e-tjänst. Det är med andra ord det jag pynjat med idag, är kompledig efter att ha jobbat på lördag. Faktum är att jag inte har en enda femdagars-vecka kvar innan jag blir mammaledig vid midsommar, det är riktigt skönt. Dels behöver jag ta det lugnt, dels finns det en hel del att laga i skick här hemma innan barnet anländer.

Att det blev så här beror dels på att det är många allmänna helgdagar i april och maj, dels på att jag valt att ta ut en del av min semester som strödagar och spara resten tills efter föräldraledigheten. Eftersom jag tjänar in semesterdagar också när jag är ledig (vilket förvånade mig, facket har haft bra förhandlare!) skulle jag i princip kunna ta ut fem veckor semester, sedan vara tio månader föräldraledig och sedan ta ut fem semesterveckor till. Men jag vill vara på jobb ännu första halvan i juni för att hinna beställa böcker ur höstutgivningen, det är ingen uppgift jag tycker att en vikarie ska ta itu med som första grej utan att vara bekant med vare sig boksamlingen eller låntagarna. Dessutom är det vanligt att man blir sjukskriven den sista tiden på grund av exempelvis foglossning, men risken för det minskar i och med att jag i praktiken jobbar ungefär 80 % nu och 60 % från början av maj. Lite stressigt är det nog när jag ser på listan över alla saker jag vill hinna få klart på jobbet och räknar hur få dagar jag har kvar, men det är nu bara att prioritera.

*) Eftersom min mage är enorm, enligt mig och mina arbetskamrater, lekte jag med tanken att i stället skicka in ett foto på den som graviditetsbevis. Men det hade förstås inte bevisat att jag duktigt gått på hälsogranskning i tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar