onsdag 21 oktober 2015

Så här gick det sen

Sammanfattning av de två senaste veckorna: jag har gift mig, åkt på bröllopsresa till Madeira och kommit hem med förkylning.

Bröllop i litet format

Bröllopet var fint, vi hade strålande väder och alla var glada. En kvart innan vi skulle gå in i kyrkan blev jag plötsligt nervös och jag har stora minnesluckor från själva vigseln, men det är därför vi hade en fotograf. Bilderna har jag inte sett ännu men jag litar på att de blev bra, särskilt dem som vi tog utanför kyrkan efteråt ser jag fram emot.

Vi hade valt ett kort vigselformulär och även kaffet efteråt var kortare än vanligt, men de flesta verkar ha varit helt nöjda med det. På fyra timmar hann vi med vigsel, kaffe och småsalt, ett par tal, sånguppträdande, dansuppvisning, tårta och dans. Många av gästerna hade rest en god bit och skulle tillbaka samma dag och/eller hade små barn eller var gamla, då är fyra timmar helt tillräckligt. Förstås hann vi inte prata med alla så mycket som vi hade velat, men det gör man väl aldrig.

Efteråt var vi ännu på middag med den närmaste familjen eftersom vi kommer från olika landsändor och sällan träffas, vid det laget var jag nog ganska trött men det var trevligt ändå.

Bröllopsresa till Madeira

Sedan hade vi en dag på oss att packa innan vi for till Madeira, en resa vi sett fram emot men inte hunnit planera ordentligt. Det gick bra ändå. Vi hade gjort det enkelt för oss genom att boka ett hotell i huvudstaden Funchal där det finns en hel del färdigpaketerade turistupplevelser att välja bland om man inte orkar planera allt själv i detalj. Första dagen strövade vi längs strandpromenaden och inne i stan, andra dagen åkte vi linbana och besökte botaniska trädgården, tredje dagen åkte vi på en guidad utfärd till Nunnornas dal och fjärde dagen regnade det. Då hade min man blivit sjuk med en envis hosta och resten av veckan chillade vi på hotellet. På flyget hem var det min tur.

Allergimat

En orsak till att vi valde Funchal var också tanken att där skulle vara lättare att få tag på dietmat, dessutom valde vi ett hotellrum med kokvrå så att vi vid behov kunde laga mat själva. Man vet ju aldrig hur det funkar med allergier i andra länder. Oron var obefogad: dels fanns det stor förståelse* för matallergier och övriga dieter (särskilt gluten, av någon anledning) och dels var maten mycket enkel med få ingredienser. Vanligaste maträtten var fisk och potäter med kokta grönsaker och grönsallad med gurka och tomat, inga starkare kryddor än vitlök.  Kokvrån använde vi ett par gånger men helst åt vi på restaurang.

Resan blev alltså lite på hälft, men var ändå ok. Någon levadavandring blev det aldrig, men min man föreslog att vi kan vandra längsmed ett dike i Bromarv i stället och prata portugisiska, så är det nästan samma sak. Och för övrigt så finns ju Madeira kvar, ifall vi får en ny möjlighet att fara dit och göra det där som blev ogjort den här gången.

*)Bland annat hittade vi en snabbmatskedja med allergidiagram över sina rätter. Det kunde andra gärna ta efter, underlättar för personalen också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar