lördag 24 oktober 2015

7 frågor om böcker och läsning

Någon påstår att det är en vacker höst i år, det kanske stämmer. Har inte varit ut på ett tag. Fortfarande jättetrött, men inte så farligt förkyld så där annars. Möjligen lite höstdeppig. Misstänker att vi fick mörkerchock av att komma hem från Madeira och isolera oss i en flunssagrotta i höstfinland.

Men en liten enkät kan jag orka med (från Enligt O). Varsågoda!


1. Hur hittar du nya böcker att läsa?
Eftersom jag jobbar på bibliotek passerar en hel del böcker genom mina händer och ibland fastnar något intressant. Det händer också att kunder rekommenderar böcker. Dessutom hör det till mina arbetsuppgifter att hålla koll på bokutgivningen, i synnerhet barn- och ungdom men också de viktigaste vuxentitlarna, så det handlar mest om att välja bort. En stor del av min läsning är arbetsrelaterad, men jag försöker kila in en bok som är bara för mig själv nu och då också.

2. Hur kom det sig att du började gilla att läsa?
En kombination av att jag hade läshuvud och att min mamma såg till att jag hade tillgång till böcker, antar jag. Hon läste för mig, tog med mig till bibban och bokbussen och lät mig köpa böcker. Vet inte varför, för ingen av mina föräldrar har varit läsare själva, men bra blev det ju.

3. Hur har din smak för litteratur förändrats under åren?
Jag har blivit oerhört mycket kräsnare. Dels för att jag läst mycket och studerat litteraturvetenskap, dels för att jag numera läser så väldigt långsamt och inte vill lägga tid på böcker som inte ger mig det jag vill ha av dem.

4. Hur ofta köper du böcker?
Mycket sällan. Inför bröllopsresan köpte jag ett par e-böcker (positivt överraskad över att det går att få tag på sådana under 10€) men annars är det mest udda titlar (fantastik) som inte finns på bibban, loppisböcker som jag kan slänga efter att jag läst dem eller titlar som jag av någon orsak vill ha som egna. 

5. Hur kom det sig att du började bokblogga?
Det gör jag egentligen inte, jag bloggar om vad som för tillfället rör sig i mitt huvud och periodvis har det handlat mycket om böcker. Men som sagt, jag läser väldigt långsamt nu för tiden och kan vara glad om jag kommer igenom en (vuxen)bok i månaden, så på senare tid har det inte blivit så mycket om böcker.

6. Hur reagerar du om du inte tycker om slutet på en bok?
Oftast glömmer jag den bara. Det gör jag i och för sig med de flesta böcker, det ska vara något alldeles extra för att jag ska komma ihåg handlingen efteråt. Fördelen med detta är att jag kan läsa om favoritböcker, till och med deckare, utan att veta vad som kommer att hända. Åtminstone inte allt. Det är mest känslan av läsupplevelsen jag kommer ihåg, och det är den jag vill tillbaka till när jag läser om en bok.

7. Hur ofta bläddrar du fram och smygtittar på slutet av en bok?
Aldrig. Varför skulle jag göra det? Men jag är inte särskilt spoiler-känslig heller, om jag får veta hur det kommer att sluta så förändrar det förstås läsupplevelsen men jag tycker inte att den blir förstörd. Utom i sällsynta fall då mycket hänger på en oväntad twist. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar