lördag 28 februari 2015

I form

Nu tycker jag att jag börjar få till en bra träningsrutin igen. Jag gör alltid försök nu och då, och sedan faller det på att jag blir sjuk, för upptagen med annat eller bara lat. Men nu har jag i tre veckor gått 10 000 steg om dagen (i medeltal), varit på gymmet ett par gånger och igår på länk. Det gick mycket bättre än förra gången (minns inte exakt när det var, förra gången det var någorlunda bart) det vill säga jag tog samma runda med bättre fart. Idag ska jag på dansfest i Åbo och imorgon på dansövning om omständigheterna tillåter, det vill säga om jag orkar och hinner efter allt annat program.

Det här med stegräknare är något jag absolut kan rekommendera, för med den får man all vardagsmotion tillgodoräknad så att säga och man behöver inte nödvändigtvis skilt avsätta tid för träning. Istället går jag lite extra på jobbet, tar en omväg hem och handlar i butiken som ligger längre bort (och dessutom är billigare). På min arbetsplats är det ovanligt enkelt att gå extra då vi jobbar i två våningar (plus en källare dit man kan göra sig ärende ibland) och huset dessutom är långt. Det är också annars helt motiverat att gå en runda bland hyllorna för att kolla att allting ser snyggt ut och ingen härjar, och så får man alltså motion på samma gång. I bästa fall tre kilometer på en arbetsdag, lika mycket till på arbetsresor och sen ännu någon sväng så blir det åtta. Inte desto svårare, men det gör märkbar skillnad på kondisen.

Sist vill jag för säkerhets skull påpeka, ifall det finns utrymme för missförstånd, att jag inte motionerar för att bli smal och snygg utan för att bli stark och frisk. Det gör i längden livet lättare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar