söndag 3 november 2013

Vinteröverlevarklubben kokar sommarsylt

Så stod det på lappen som damp ner i brevinkastet. "Både impulsiva och utarbetade överdrifter, strategier & busstreck uppmuntras." Det lät ju intressant. Och inte så lite kufiskt. "Dresscode: more or less fantastic!"



Tja, det där med att gå på mystiska fester med vilt främmande människor och oklart upplägg är allt annat än min grej, men faktum är att jag inte känner så många människor i Ekenäs, och jag blev smickrad av att ha blivit bjuden. Kanske det skulle vara dags för en social investering?

Alternativkultur, ja tack!

Syftet med sammankomsten visade sig vara att sammanföra människor och kläcka idéer om hur vi tillsammans kan överleva den mörka och kalla årstid som står för dörren. Ett allt annat än dåligt initiativ, måste jag medge, även om jag till en början tyckte det hela verkade lite väl flummigt. Sedan tänkte jag, att om vi nu här har hundra mer eller mindre högtflygande idéer, så borde vi åtminstone kunna förverkliga ett par av dem.

Det behövs inte så mycket, egentligen. Bara att träffa andra människor nu och då gör susen, om det sedan handlar om spelkväll, sångkväll, rosettskrinning eller meditation. Jag fick tillfälle att göra reklam för biblioteket, som står till förfogande som allmänhetens vardagsrum fyra kvällar i veckan plus att man gärna får ordna föredrag och diskussionskvällar där. Sedan åt vi knytismat och efter det kom trummorna fram. Bra feelis.

Jag får liksom lite mer tro på mänskligheten bara av att sådana här initiativ finns, oberoende av vad de sedan i praktiken leder till.

1 kommentar: