fredag 8 november 2013

Uppgradering

Igår köpte jag äntligen en egen bil, och så här långt är jag nöjd med den. Även om den är nästan tio år gammal så är den en rejäl uppgradering från farfars Fiesta -88 som jag haft lånad de senaste åren. Min nya Golf Variant har en rad fantastiska finesser som

  • Radio! Man behöver inte längre sjunga själv (men man får förstås om man vill)
  • Klocka! Så jag slipper stressa för säkerhets skull, eller ha telefonen framme och kolla på den hela tiden.
  • Auto-chok! Upp med handen alla som kör med manuell chok. Tänkte väl det. 
  • Ställbar sätesvärme! No more grillad skinka.
  • Centrallås! Det går t.o.m. att öppna bakluckan utan att stänga av motorn.
  • Luftkonditionering! Det var ett krav som höjde priserna väsentligt, men det tror jag det är värt om det blir en del resor till andra landsändar, vilket det lär bli.
Och sist men inte minst, komfort och säkerhet. Jag sitter inte längre i en ljusblå plåtlåda som skramlar fram över asfalten, utan i en rejäl bil. Ska bara lära mig att backa med den.

Vill tro att jag gjorde en bra affär, särskilt som jag fick nya vinterdäck och en IDO-penna på köpet.  Ska bara försöka låta bli att börja köra väldigt mycket mera än förut, det har jag ändå inte råd med.

3 kommentarer:

  1. Jee, grattis! Vi, dvs Markus, köpte också bil häromdagen, men vi kom lite billigare undan (än normalpris på 10 år gammal Focus) eftersom vi köpte pappas när han bytte. Men oj, jag påmindes om att bilen (från ca 1984-ish?) jag körde i några år efter att jag fått körkort hade manuell chok. Två gånger sku man trycka gaspedalen i botten innan man startade motorn, och bäst vad det var råkade det blir för mycket... :P

    SvaraRadera
  2. Då får man väl gratulera er också!

    SvaraRadera