tisdag 30 oktober 2012

Läst i veckan: Shakespeare och sci-fi

Det var någon (eller snarare någons mamma) som menade att man inte kan läsa Terry Pratchett med full behållning utan att kunna sin Shakespeare*, så där på tal om att fantasy är onödigt underskattat. Och det här var alltså en av orsakerna till att jag länge tänkt läsa Macbeth, orsaken till att jag läste den just nu var att jag tänkte bokprata om serieversionen. Den planen får jag dock revidera, just den här berättelsen passar nog bättre i gymnasiet, men i samma serie finns också bl.a. Frankenstein, som jag tror kan gå hem i högstadiet. Hur som helst, jag tycker det är en strålande idé att göra serieversioner av klassiker (inte bara för läsovilliga tonåringar, utan också för lata och bortskämda vuxna som jag), och det där med Pratchett är helt sant, förutom att det inte räcker med bara Shakespeare.

 Annat jag läst den här veckan är Mörkt Liv av Kat Falls. Den är bra! Handlar om livet i en undervattenskoloni i framtiden när haven stigit och jordbävningar fått bl.a. New York att sjunka i havet. Huvudpersonen Ty är den förste som levt hela sitt unga liv på havsbotten, där han och hans familj odlar tång och fisk så att "ytborna" har något att äta. Gemma från ytan är föräldralös och på jakt efter sin bror, som hon tror håller till någonstans i havet. Tillsammans försöker de hitta brodern och försvara kolonin mot ett gäng pirater. Och inte nog med det, dessutom har Ty en mörk hemlighet och det är mycket som inte är som det ser ut att vara. Alltid bra ingredienser, det, välskriven sci-fi för ungdomar.

Boken påminde mig om något jag läste när jag själv var i tonåren, minns inte vad boken hette men där hade de också kolonier både under vattnet och på månen. Det fanns, liksom i Mörkt Liv, motsättningar och misstro mellan de olika bosättningarna och någon blev oskyldigt anklagad för ett mord. Nån som vet vad jag talar om? Mina tankar gick också till De hemlösas stad, som har liknande bakgrundsstory med jordbävningar och översvämningar och en stad som hamnat under vattnet, även om fortsättningen på berättelsen är annorlunda.

*)Var tvungen att dubbelkolla att jag stavat rätt, en gång i början av mina litteraturstudier fick jag poängavdrag i en tent för att jag stavat Shakespeare fel, otroligt pinsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar