onsdag 10 oktober 2012

Färgfunderingar

Idag har jag beställt modellbitar för nytt kökskakel, plockat på mig färgprover för hallen och bläddrat i tapetkataloger. Dit for kanske en timme utan att jag egentligen kom så hemskt mycket framåt. Inte för att jag har bråttom eller så, men jag märker att det är väldigt mycket att fundera på med det här renoverandet. Kakel, tapeter, målfärg, golv, badrumsskåp, armaturer... det är verkligen tur att pappa hjälper till med det praktiska genomförandet, annars skulle jag aldrig komma någon vart alls.



Kökskaklen ska alltså bytas ut från vita med fula fogar till nån sorts beige med tonade fogar, lite mildare så. Tydligen är det helt ute med 15X15cm:s kakel, för det fanns bara en sort (och som sagt inte prov på alla färger), men det är den sorten det varit förut och de passar bäst. Dessutom är den storleken den enda rätta sortens kakel i mitt huvud...

Tittade också på tapeter och funderar på ett med mönster i rosa. Ja, ni läste rätt, mitt kök kan komma att gå i rosa. Inte überrosa, men ändå. Rosa. Köksbord är redan fixat, jag lade vantarna på det runda kaffebordet från jobbets gamla kafferum, till det facila priset av två euro.

Hallen är enklare för den ska bara målas. Funderingarna har gått från beige till lila och rosa och tillbaka till beigerosa. Insåg att färgen måste vara mycket ljus eftersom det bara kommer indirekt solljus till hallen. Alltså någon variant av nästan-vitt, men vet ni hur många sådana det finns? Massor. Nu har jag i alla fall prover i några mjuka nyanser som jag ska gå och testa i morgon. Det ska vara mulet i morgon, men det är kanske bara bra så ser man vilken färg som ser trevlig ut också i dystert väder.

Mycket att fundera på alltså, men nu borde jag nog ägna mig åt min nuvarande lägenhet en stund, så jag slipper skämmas när jag får besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar