lördag 4 december 2010

Nyinflyttad

Så är jag då här, i min nya lilla etta i Ekenäs. Visserligen inte i något av de charmiga trähusen, men inte något råtthål heller. Riktigt mysigt, egentligen. En del av mina ägodelar ligger fortfarande i väskor och ser vilsekomna ut, men efter hand börjar också de finna sina platser och göra sig hemmastadda. Lite möbler, blommor och taklampor till, så ska jag nog trivas här.


Det är lite spännande detta, att mitt i allt bli småstadsbo. Jag har aldrig förut bott i en småstad, bara på landet och i en större stad. Den största fördelen hittills är att det är så nära till allting: jag kan gå till jobbet på tio minuter och till biblioteket, busstationen eller tågstationen på fem; matbutiken är tvärs över gatan och inte ens järnhandeln är långt borta. Dessutom är det skönt att (nästan) alla talar svenska. Börjar på svenska.

Bara för att få det undanstökat måste jag ju nämna lugnet också. Inget trafikbuller, inga folkmassor, inga varuhus med högtalarsystem som skränar ut reklam. Ingen trängsel på trottoarerna, inget spring. Allt går lite långsammare, snart gör väl också jag det. Det kan behövas.

3 kommentarer:

  1. Hoppas du ska trivas ;) Jag kommer ihåg att jag störde mej en del på att det varken (tyckte jag) var landet ordentligt eller en "ordentlig" stad med riktigt ordentliga butiker o så. Men å andra sidan bodde jag ju inte där, bara studerade o åkte en massa buss dit o därifrån...o då var det ju så lagom kul att inse att man måste åka ännu längre o handla det man skulle ha sen dessutom ;P

    SvaraRadera
  2. Det där beror ju mycket på vad man är van med. Själv tycker jag (än så länge) att man här har det bästa av två världar: lantligt lugn och ändå nära till det viktigaste. Sedan får man planera in lite resor till större centra när man behöver mer speciella saker förstås, men så har det varit större delen av mitt liv så jag retar inte upp mig på det.

    SvaraRadera
  3. Jo jag tror det skulle va annorlunda att bo där "helt" än att pendla dit från landet o sen ännu få pendla vidare efter allt möjligt regelbundet ;D (Fast lantligt lugn? ett sånt lande tror jag aldrig jag stött på där jag tänkt det även om jag gissar vad du menar... :))

    SvaraRadera