söndag 24 mars 2019

Storstädning del 1: Förrådet

Jag gjorde ett första försök till storutrensning för ett par år sedan när vi först började försöka få barn, med målet att minska på lösöret rejält. Mitt resonemang gick som så, att om vi ska få plats med en tredje person plus tillbehör i en redan fullbelamrad tvåa, så ska en tredjedel av grejerna bort. Det låter väl logiskt? Hur det nu var så kom jag så smått igång men sedan gick luften ur och det blev på hälft, dock fick jag rensat så pass att jag uppskattar att det räcker om jag nu får bort en fjärdedel av det som blev kvar.

Eftersom jag verkar ha kommit in i en piggare fas av min graviditet (peppar, peppar...) så har jag nu tagit tag i projektet igen och börjat från den djupaste förvaringsnivån: förrådet. Vi har ett traditionellt höghusförråd på 1*1 meter med hönsnät runt, dit vi staplat lådor med säsongsgrejer, en extra dörr (som det kanske blir aktuellt att ta i bruk nu), extra myggnät (för de går sönder hela tiden) och ett par lådor allt möjligt diverse som hängt med i flera flyttar redan. De lådorna ska jag nu gå igenom (för det är mest mina saker) och se vad som ska sparas, och var, och vad som kan slängas. En del saker kunde vi slänga genast, men eftersom mina föräldrar också haft vindsstädning och lämpat över en del grejer på mig så tror jag den totala mängden grejer är i stort sett densamma. Hur som helst så lyckades vi flytta runt lådorna så att jag fick in en liten klädstång, dit jag tänkte flytta vinterkläderna när vi kommer till nästa steg, som är att städa klädkammaren. I planen ingår också att flytta upp en av våra bokhyllor, bara vi lyckats tömma den, och ha lådorna i den så att man kommer åt dem lättare än när de är staplade på varandra.

Ifall någon till äventyrs undrar hur det funkar med min princip att göra mig av med två klädesplagg för varje nytt jag köper, nu när jag är tvungen att skaffa en hel del mammakläder (och stödstrumpor), så kan jag meddela att det går någorlunda. Jag ligger lite efter med utrensningen men har en hel del underkläder som är färdiga för soptunnan när som helst, så det kommer nog ikapp. Dessutom har jag gjort mig av med en del kläder som är i minsta laget och som jag inte tror att kommer att gå på mig någonsin igen. Dessutom ser jag det här som ett tillfälle att testa hur liten aktiv garderob det i praktiken går att klara sig med, så jag skaffar så lite som möjligt.

Och så har jag fuskat lite: då för ett par år sedan lade jag undan en låda kläder som jag annars hade gjort mig av med, men som jag tänkte att kunde fungera ifall jag blev gravid. Det var långa toppar, formlösa klänningar/tunikor och byxor/kjolar med resår. Dessa har jag nu tagit i bruk utan att räkna dem som nya kläder, för det är de strängt taget inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar