måndag 11 mars 2019

Vad vi gör hela dagarna på bibban

När man jobbar på bibliotek får man ofta kommentarer i stil med "Varför far du till jobb åtta när ni öppnar först tio?", eller "Varför är ni så många som jobbar här?" (vi är åtta), eller, min favorit: "Jag skulle kunna låna i automaten, men jag kommer till dig så du har något att göra."

Visst förstår jag att det kan vara svårt att tro att vi gör något annat än betjänar vid lånedisken, så därför tänkte jag berätta vad jag gjort på jobbet idag.

  • Satt böcker i hyllorna. De ställer sig nämligen inte på sina rätta platser av sig själva, och det handlar om hundratals böcker om dagen på ett medelstort bibliotek. 
  • Hållit två sagostunder. Plus förstås att plocka fram och plocka undan, planeringen gjorde jag förra veckan.
  • Läst och besvarat några mejl.
  • Korrigerat felaktiga katalogposter. Det är bland annat den här biten som är orsaken till att bibliotekarier förutsätts ha högre högskoleexamen.
  • Bytt ut söndrigt DVD-fodral. 
  • Beställt flera hela DVD-fodral. De är alltid slut. Folk kunde vara försiktigare.
  • Gått igenom mellanåldersböcker och gallrat bort sådana som var i dåligt skick eller som lånas relativt lite, för att få mer plats för nya böcker. Hann dock inte med så många idag. Årligen köper jag in runt 1600 barnböcker till tre enheter, och gallrar (i medeltal) lika många.
  • Försökt få ordning på några barn med för mycket spring i benen. Över lag har vi dock inga stora ordningsproblem.
  • Hjälpt ett annat barn skala en banan. Ett lite ovanligare uppdrag, men det var ett ovanligt segt bananskal.
  • Betjänat besökare vid lånedisken.
  • Uppdaterat bibbans Facebooksida med en artikel om ett av våra filialbibliotek.
  • Suddat ut understreckningar i en bok om religionssociologi. Det fanns tydligen mycket intressant i den boken.
  • Uppdaterat bibbans Instagram med info om vår ungdomsverksamhet.
  • Skrivit en reseräkning för ett möte i Helsingfors förra veckan. Det är inte varje vecka jag sitter på möte men nog ett par gånger i månaden. Antingen, som den här gången, med bibliotekarier från andra bibliotek, eller med egna kolleger, eller sen andra enheter inom staden som vi samarbetar med.
Andra typiska uppgifter är att gå igenom bokkataloger och göra beställningar, plocka ihop bokpaket till barngrupper, uppdatera webbsidan eller bokprata, plus förberedelser. Så bara för att en bibliotekarie eller biblioteksfunktionär inte just nu har en biblioteksanvändare framför sig, så betyder det inte att hen inte jobbar.

2 kommentarer:

  1. Vill du ha en alldelses gratis påse DVD-fodral? De är på väg i soptunnan, för stadsbibban här var inte intresserade... Jag är sannolikt på väg dit om några veckor :-)

    SvaraRadera
  2. Nå, om du orkar släpa dem med dig så varför inte :) De går nog åt. Om det är helt vanliga fodral så kostar de bara 50c/styck, men det är förstås onödigt att slänga något som går att återanvända.

    SvaraRadera