tisdag 27 mars 2018

Livsstilsförändring #6: inget ensamtittande på TV-serier

Den här har jag dragit på, för den är svår, men nu är jag redo att ge upp TV-serierna som jag ser på datorn eller, oftast, på telefonen medan jag vilar, äter, stryker kläder, lagar mat... Det är inte konstruktivt, jag får inte ut något annat av det än att jag slipper försöka koncentrera mig på det jag faktiskt håller på med och det är bort från min lästid.
När jag i stället kan läsa böcker när jag vilar, läsa tidningar när jag äter (om jag äter ensam alltså), lyssna på radio när jag stryker kläder eller, svindlande tanke, bara koncentrera mig på att stryka kläder och njuta av det. Är jag för trött för att koncentrera mig på en bok kan jag ju bara stirra upp i taket och vila på riktigt.

Men för att inte göra den här förändringen allt för radikal så att jag inte klarar av att hålla fast vid den tänker jag tillåta dokumentärer och aktualitetsprogram, samt förstås serier jag tittar på tillsammans med andra för då är det en social grej och inte bara ett sätt att slå ihjäl tid. Tid som jag borde sätta mer värde på än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar