fredag 16 mars 2018

En sådan arbetsdag

Alla som tror att det är lugnt och fridsamt att jobba på bibliotek borde ha varit med idag. På förmiddagen var vi fyra på plats av nio på grund av olika ledigheter, möten och sjukfrånvaro. Normalt hade detta inte varit något problem, men idag var ingen helt vanlig dag.

På fredag förmiddag har vi alltid transport av böcker mellan biblioteken och vanligtvis kommer det 10-15 lådor, idag kom det 17 lådor böcker som skulle packas upp och åtgärdas på olika sätt. Jag kunde bara packa upp med en hand eftersom jag var ikull på isen i förrgår och stötte vänster arm (ingenting brutet men helt bra är det inte), så det gick lite långsammare än vanligt och en annan höll på att få feber och var inte heller särskilt rask. Det gick en bit in på eftermiddagen innan allt var upprett, för samtidigt som vi packade upp och sorterade och aviserade kom det en stadig ström av besökare som ville låna, lämna tillbaka eller ha hjälp med något.

Nå, klockan 11 väntade jag en skolklass till bokprat och hade noga förberett allting så att det inte skulle bli stressigt. Men i stället för en klass dök det upp två, eftersom så många lärare var sjuka att de slagit ihop klasserna. Och ingen hade tänkt på att förvarna mig. Men det gick bra, en del av eleverna var också sjuklediga så de var "bara" 27 trots allt. Det som räddade mig var nog att jag hade fem lugna minuter just innan de kom så att jag hann sitta ner och samla mig.

Efter det åt jag en snabb lunch gick några ärenden och återvände till kundtjänsten. På eftermiddagen var det lite lugnare och vi var också flera på plats, men just innan jag skulle sluta blev jag ännu tvungen att reda upp ett missförstånd kring ett fjärrlån.

Sen hem, byta kläder, packa väskan och traska iväg (försiktigt!) till tåget som ska föra mig till veckoslutets retreat. Ska. Bli. Så. Skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar