lördag 12 september 2015

Hangö Hangö

Idag har jag gjort något jag aldrig gjort förut: åkt tåg till Hangö. Och tillbaka. Det är över huvud taget väldigt få gånger jag varit till staden på udden, ännu för ett år sedan kunde besöken räknas på ena handens fingrar men nu lär det bli mera. Jag går nämligen på en ettårig kurs i läsinspiration, med den månfaldigt prisbelönta läsinspiratören Netta Möller-Salmela som lärare.

Muntligt berättande

Idag hade vi vår andra modul där vi träffade Neppe Pettersson som lärde oss om muntligt berättande. En del av oss som var små kring 1990 minns henne från TV-programmet Regnbågen, som jag tyckte väldigt mycket om. Det enda jag minns av det är att Neppe hade en regnbågsfärgad klänning, men bra var det.

Jag vet inte ännu i vilken riktning den här fortbildningen ska utveckla mitt eget arbete, men utvecklas ska det. Mycket har jag lärt mig sedan jag började för tre och ett halvt år sedan, men ännu har jag inte riktigt hittat ett helhetskoncept för läsfrämjande som passar mig. Jag testar än det ena och än det andra, somt funkar bra och annat mindre bra, och det rullar på men jag är inte nöjd. Eller rättare sagt: jag är nöjd med att jag hela tiden utvecklas i mitt arbete, men jag är långt ifrån färdig. Och helt färdig blir man väl aldrig, men jag skulle vilja komma till ett arbetssätt som känns som mitt och som inspirerar både mig och mina kunder. Idag kom jag ännu en bit på vägen.

Dessutom: det var en väldigt vacker, solig sensommardag i Hangö idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar