fredag 8 maj 2015

Nu tar chefredaktören helg

Nu har jag redigerat mitt tredje nummer av tidningen Bibban, medlemstidning för Finlands svenska biblioteksförening,  och den här gången var det äntligen mer roligt än jobbigt. Dels börjar jag lära mig hur jag gör jobbet på ett smart sätt, dels har redaktionen blivit mer samspelt och gör saker tillsammans på ett smart sätt.

Jag tycker, som känt, om att pyssla med texter och i och med det här uppdraget har jag också fått lära mig ett och annat om bilder. Vad som funkar i tryck, till exempel. Men det är så mycket annat man måste fundera på också: att alla texter har rubriker och ev. ingress, alla upphovsmän kommer med, bilderna har bildtexter och artiklarna kommer i lämplig ordning och helheten blir balanserad.

Det svåraste tycker jag ändå är att bedöma hur mycket utrymme en artikel behöver, fastän vi har en utmärkt designguide med exempelartiklar och bildstorlekar. Jag får helt enkelt inte känslan för det. Så jag chansar en hel del. 

Antagligen skulle jag komma undan med hälften så mycket arbete om jag nöjde mig med första versionen, men det blir jag ju inte. När allt är i stort sett klart kommer jag på att det skulle bli bättre om jag flyttar fram en artikel, vilket betyder att jag måste flytta ett par kortare texter också för att det ska gå jämt ut. Det här betyder att jag måste byta namn på alla berörda dokument eftersom de har namn enligt sidnummer. Sen kommer jag på att det blir ännu bättre om jag flyttar fram också en annan artikel, vilket betyder att jag måste flytta en kolumn, och sen kanske vi sku ta och byta ut pärmbilden också.

Men nu är jag nöjd och kan med gott samvete skicka in hela paketet till layout och ta helg. Sen hoppas vi att jag räknat rätt på sidantalet och tecknen, det ser vi sen när korrekturet kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar