onsdag 18 mars 2015

Kultur bakom varggränsen

I går var jag på biblioteksföreningens* valdebatt på Kulturkontakt Nord i Helsingfors, gjorde flitiga anteckningar eftersom jag ska skriva en artikel om debatten och förargade mig över arrogansen hos (somliga) hufvudstadsbor. Till en början cirklade diskussionerna kring Centrumbiblioteket och övriga Helsingforsfrågor, tills deltagarna blev påminda om att riksdagsvalet faktiskt är ett nationellt val och bibliotekslagen har relevans för hela landet. Efter det sades en hel del vettigt, men en kommentar fick mig att haja till. Det handlade om vad biblioteken ska fokusera på, och Mia Haglund (v) menade att de bör erbjuda en bred palett av kulturupplevelser i synnerhet utanför huvudstadsregionen, där det inte finns så mycket kulturutbud.


Aj. Jag blir så trött på sånt här. Och ledsen. Eller ska man tänka, att visst är det synd om oss som bor här i de västnyländska utmarkerna? För att inte tala om Tammerfors, Uleåborg, Åbo och andra gudsförgätna ställen.

I min lilla stad** har vi ju bara en biograf (som inte hör till någon kedja), ett museum för nutidskonst, ett landskapsmuseum och ett antal specialmuséer; ett kulturhus med mångsidigt program, flera teaterscener och sommarkonserter med klassisk musik; en filmfestival, en litteraturfestival och en etnofestival. I hela kommunen finns 83 kulturföreningar, enligt stadens hemsida. Med mera, med mera.

Det är klart att listan är kortare än om jag hade bott i Helsingfors, men faktum är att jag har mer kulturutbud inom gångavstånd än jag någonsin hinner ta del av, och då tycker jag inte att det finns något att klaga på.

Nu antar jag att det Haglund egentligen menade var att det inte finns så mycket kulturutbud på glesbygden, och det kan jag hålla med om. Men i så fall sa hon att allt utanför Ring III är glesbygd, och det är den inställningen som är problemet.

Övriga deltagare i debatten var: Maria Vuorelma (grön), Nina Suomalainen (saml), Maarit Feldt-Ranta (sdp), Laura Kolbe (c) och Johan Ekman (sfp). Radiohuset har ett inslag om debatten i dag på eftermiddagen.

*)Alltså FSBF, Finlands svenska biblioteksförening, inte Suomen kirjastoseura.
**)Nu talar jag i första hand om Ekenäs, i hela Raseborg finns förstås ännu mer utbud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar