lördag 3 januari 2015

Vinterledigt

I år infaller alla julens helgdagar plus nyårsdagen på vardagar vilket innebär maximal ledighet för många arbetande människor, det gillar jag. För att göra det ännu bättre tog jag ut en semesterdag igår så att jag förutom de fem dagarna på julen fick fyra sammanhängande lediga dagar kring nyår, vilket känns som helt rätt beslut. Det är först nu jag känner mig riktigt ledig.


Julen var trevlig och fin på många sätt, jag besökte föräldrahemmet där också syskon, kusiner och deras familjer huserade. Som mest var vi fjorton personer (och två hundar) kring farmors kaffebord, vilket är ungefär tre gånger så många som där egentligen ryms. Vädret var fantastiskt och vi tog många promenader i solen och snön. Det är en fördel med att ha hundar och spädbarn, man måste ut.

Hur trevligt det än var så hade jag ändå folk omkring mig hela tiden, och jag har svårt att riktigt vila då. På nyåret planerade vi avsiktligt inte in någonting alls, enda programpunkten på nyårsafton var att mina föräldrar kom på kaffe. Sedan två lediga, slappa hemmadagar och två ännu kvar. Först igår kände jag mig riktigt trött, och det är beviset på att jag vilar ordentligt. Det är först när jag verkligen slappnar av som jag känner hur trött jag är, och då kan jag också vila.

Faktiskt kände jag mig riktigt lat, att jag inte hade lust att göra sådant som jag i princip skulle kunna och orka och som en del av mig insisterade på att jag nog borde göra. Men när ska man vara lat om inte på sin semester? Tids nog har jag vilat tillräckligt och får tråkigt istället, är det dags att ta itu med det nya årets utmaningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar