lördag 31 januari 2015

Skriva, äta, leva

Idag och en stor del av min lediga tid de kommande veckorna är jag chefredaktör, lyckligtvis trivs jag med det igen. Ett tag kändes det för stressigt och svårt och överväldigande, men nu har jag koll och en bra redaktion. Och jag tycker ju om att arbeta med text. Det blir ett extra politiskt nummer av Bibban, med utfrågning av riksdagskandidater och olika infallsvinklar på mångfald och tillgänglighet.

Jag har läst och redigerat artiklar, letat pärmbild och översatt pressmeddelande. Konstaterade att det finns två viktiga saker att komma ihåg när man översätter från finska: kasta om ordföljden totalt och släng in en massa prepositioner, då blir det bra. Kolla sen en extra gång efter överflödiga genitivkonstruktioner (föreningens verksamhetsledares jobb etc.) och kommatecken, så blir det riktigt bra.

Om jag inte gjort så mycket som jag tänkt så beror det på att jag slarvat med maten, och det är bara dumt. Jag vet att jag behöver tre stadiga mål om dagen för att må bra och jag borde äta dem även om resten av hushållet klarar sig med bara frukost och middag. På något sätt vill man anpassa sig, eller orkar inte göra mat åt bara sig själv, eller jag vet inte. Imorgon ska jag äta både frukost och lunch och middag. Lovar.

Annat jag gjort den här veckan är att jag besökt en hudläkare och fått den maffigaste kortisonkuren hittills, vilket inte var vad jag hoppats på, men jag fick också remiss till ljusbehandling så nu får vi se hur det funkar. Jag är så ljus i hyn att det finns en risk att jag inte tål sådana doser UVB, men testa kan man. Om det funkar blir jag dessutom brun, snygg och fattig.

Det är aldrig roligt med kroniska åkommor, men jag kan ändå se det roliga i att få gå till apoteket med recept på några kilo av det ena och det andra (bassalvor), och en rejäl kass för att få hem allting (apotekets ynkliga påsar är inte anpassade för atopiker). Ännu roligare blev det när farmaceuten berättade att jag fått ett av recepten förnyat utan mängdbegränsning, jag får köpa så mycket smörja jag vill under ett år. Jej. Det kan behövas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar