söndag 11 augusti 2013

Har gjort-lista

Fick tipset att göra har gjort-listor som motvikt till alla att göra-listor, för att bekämpa stress och känslor av otillräcklighet. Och det funkar! Både privat och på jobbet.

Det här veckoslutet har jag:
  • cyklat till föräldrahemmet och tillbaka, sammanlagt ca. 40km
  • lärt ett brudpar dansa vals (de var mycket duktiga!)
  • nästan läst ut en ungdomsbok till läsprojektet
  • umgåtts med nästan för många släktingar och deras pojkvänner
  • varit hjälpreda åt mamma en dag (hon har infört ett roterande system, rekommenderas åt alla som har släktinginvasion på sommaren)
Och när jag nu ändå håller på och ego-boostar så kan jag berätta att jag blev påmind om att jag trots allt behärskar finska relativt bra med tanke på var jag vuxit upp. Jag skrev A-finska i studentexamen (till och med två gånger!), vilket långt ifrån alla gjorde. Borde påminna mig om det lite oftare, för finskan flyter mycket bättre i de stunder då jag glömmer bort att jag inte kan.

Vad har ni gjort för bra saker?

2 kommentarer:

  1. Städat köket och upptäckt att proppen till diskhon var försvunnen innan vi förde ut soparna där den hade råkat hamna. (Men det var inte jag som hittade den, för jag tröttnade på att leta..)

    SvaraRadera
  2. Jag kan intyga att "hjälpreda-konceptet" var lyckat. Alla blev så engagerade så vissa dagar var det flera "hjälpredor"! Det fortsätter vi med när "invasionen" infinner sig nästa gång.

    SvaraRadera