söndag 4 augusti 2013

Nattvandring i nedsläckt stad

I går natt gick vi på mörkervandring i Ekenäs, för att se hur det ser ut och ta bilder. Gatubelysningen har som en sparåtgärd varit avstängd sedan början av juni, men eftersom jag inte är någon nattmänniska har jag inte tidigare upplevt fenomenet.

Det var nog en aning bisarrt med bara slumpmässig belysning från fönster och trappljus, och bilar som körde med helljus inne i stan. Lite som att vara på landet fast med mycket mera hus. Det var en speciell stämning och på sätt och vis ganska fint, bara lite svårt att se var man satte fötterna. Inne i centrum fanns det mera ljus från reklamskyltar och skyltfönster, men det såg ändå konstigt ut. Och inte är man van att se stjärnhimlen på det viset heller.

Sen sov vi till två på eftermiddagen, så nu är min dygnsrytm lite ur led. Lika bra att jag har kvällstur imorgon.


4 kommentarer:

  1. Den var nog avstängd redan 18.5 och jag vill minnas att mina föräldrar sa att det inte var riktigt nytt då heller.

    Jag tyckte också att det var speciellt. Kanske man skulle kunna nämna det som en turistattraktion.

    SvaraRadera
  2. Jaha, jag trodde det gick efter skolornas sommarlov. Turistattraktion funkar det nog som, mitt sällskap var åtminstone förtjust.

    Det som oroar mig mest är kombinationen av släckta lampor och minskat vägunderhåll, fast man cyklar med lykta så finns risken att man flyger på näsa.

    SvaraRadera
  3. Jonä, det var nog lite svårt att hitta till din dörr från bilen när jag kom tillbaka till dig efter eurovisionskvällen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, kanske det inte är så bra för turister ändå. Å andra sidan är gårdsområdet och parkeringen hopplöst mörk oberoende av gatubelysningen och i vintras var dessutom den närmaste gatlampan sönder, så man fick gå på känsla.

      Radera