torsdag 1 augusti 2013

Det här med språk

De senaste dagarna har det blossat upp en språkdebatt i Lilla Staden, och det behövs. Det kan låta bakvänt för någon som bor i... ja snart sagt vilken annan stad som helst i det här landet, men här kan man faktiskt ha svårt att klara sig på finska. Vad värre är, det förekommer att folk behandlas sämre för att de är finskspråkiga. Jag blir så ledsen.


Mikko Sipola fick nog och skrev en insändare. Han har fått en massa skit för att han gett ut en skiva på finska. Och till och med täcks prata finska mellan låtarna när han uppträder. Hallå?! Hur kan folk tro att svenskspråkiga ska behandlas väl i resten av landet om vi inte kan bete oss civiliserat själva, och behandla våra minoriteter minst lika väl som vi själva vill bli behandlade?

Själv jobbar jag i ett serviceyrke där en del av kunderna är finskspråkiga, och det grämer mig att jag inte pratar bättre finska än jag gör. Men jag gör mitt bästa, och tröstar mig med att jag blir bättre med tiden. Inte bara för att jag ska slippa känna mig dum, utan för att kunderna förtjänar god service, oberoende av språk.

Egentligen tycker jag inte att språk borde spela så stor roll. Det borde finnas flera tvåspråkiga sammanhang där man kan umgås naturligt och se att de andra också är människor. För det är inte i kunskaperna det brister mest, utan i attityderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar