torsdag 6 juni 2013

Lässtatistik och ledighet

Någon kanske minns att jag gjorde upp en plan över min läsning i april, mest för att jag ska komma mig för att läsa sådant jag inte annars läser. Det första jag skulle läsa var fakta, och sedan 12.4 har jag läst sex faktaböcker vilket är mindre än jag tänkt men helt ok. Sammanlagt har jag läst 14 böcker vilket jag tycker är jättebra, det är ett gott hälsotecken för när jag är allt för stressad klarar jag inte av att läsa, annat än lättläst. Språkfördelningen var åtta svenska böcker, fyra finska och två engelska, det får jag också vara nöjd med. Vuxenböckerna var tre.

Märks det att jag alltid varit fascinerad av statistik? När jag var liten skrev jag tabeller och grafer både över mina fickpengar och hur mina plantor växte. Blir jag överstressad på jobbet tar jag ut lite siffror över lånestatistik eller något och pillar med dem en stund, så lugnar sig nerverna. Låter kanske konstigt, men det funkar för mig.

Så till den stora nyheten: Jag har semester! Mitt livs första, riktigt riktiga, fyraveckors betalda semester. Och jag ska göra mest ingenting. Eller först (imorgon) ska jag på Samstämt med mina gamla danskompisar från Otakt och sista veckoslutet ska jag på Finncon, men däremellan ska jag slöa, slappa och lata mig i största allmänhet. Vara hos mina föräldrar och systrar, vara med min pojkvän extra mycket, träffa vänner som jag ser allt för sällan. Läsa böcker. Sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar