onsdag 5 juni 2013

ABC å allt om D

Den här boken är fantastiskt nördig och rolig! Jag är inte alls förvånad över att den vunnit Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok 2012. Fast jag skulle nog kalla den en allåldersbok, också jag hade roligt och lärde mig nya saker som att NN står för Nomen Nescio och att det finns en man i Göteborg som heter Ä. Vilken tur att författaren Nina Ulmaja kommer att besöka Bokkalaset så att jag hade en anledning att läsa den här.


ABC å allt om D är alltså en bok om bokstäver och allt möjligt runtomkring. Varje bokstav har ett eller två uppslag med en faktaruta om bokstavens utveckling från hieroglyfer till latin, ackompanjerat av härliga illustrationer och en salig blandning av småfakta och strunt. Om bokstaven P står det bland annat så här:
Penna och pensel är skrivverktyg. Papyrus och pergament användes för att skriva på innan man hade uppfunnit papper. Papyrus var gjort av vass och pergament av skinn från får eller get.
Vid T får vi läsa om typsnitt (det används för övrigt 121 olika i boken och alla finns listade i slutet), vid R om runskrift och vid V om V-ringning, V-stil, vitaminer, vokaler och versaler. M som i morse och monogram, K som i konsonanter, kapitäler, kalligrafi, kursiv, kilskrift, kemi och klädstorlekar. Och så vidare och så vidare. Tänk att det finns så mycket att säga om bokstäver!
O är en förkortning för och
O på en kompass står för ost eller öster
O förväxlas ibland med siffran noll 0 
O är en navel mitt i alfabetet

1 kommentar:

  1. Jag har lärt mig nåt helt annat on NN, faktiskt i dendär samma lilla staden till på köpet. Enligt mina källor står det för "Nönnönnööö".

    SvaraRadera