måndag 2 april 2012

I stället för margarin

Jag tycker smör är mycket godare än margarin, men oberoende vad man tror om nyttigheten med mjölkfett så är det besvärligt att bre på bröd som är ens lite mjukt. Så jag har experimenterat lite med att blanda olja i smöret för att få det mjukare (och nyttigare, åtminstone om man ser på fettets kvalitet snarare än fetthalten, som blir högre).

Problemet är att man måste få smöret så mjukt som möjligt utan att det smälter, för då är det förstört. Enklast gör man det genom att skära smöret i bitar och sätta i mikron en stund på låg effekt, men nu har jag ingen mikro. Det jag testade var i stället att sätta smöret i ugnen på eftervärme, och det fungerade också. Man kan röra om emellanåt så att det smälter jämnt.

När smöret är mjukt är det bara att vispa ihop det med någon lämplig olja (handvisp duger), hälla upp i en smörbytta och ställa i kylskåpet. Jag tog 1/2 dl olivolja till 250g smör och det fick konsistensen av lite hårdare margarin (så man kan sätta mer olja) och lagom stark smak av oljan (men man kan förstås använda olja med mera neutral smak).



1 kommentar: