fredag 12 maj 2017

Komma-ikapp-dag

Den här tiden på året är jag ofta trött. Energin och inspirationen har tagit slut. Att-göra-listan växer snabbare än jag orkar/hinner beta av den och ingen tid blir kvar till att njuta av våren. En hel del uppgifter skjuts fram till semestern, då de antingen äter av ledigheten eller blir ogjorda för att jag är för trött och väljer vila, med dåligt samvete. 

Men i år tänkte jag göra annorlunda, och testar nu att ta ut en del av semestern redan  i maj. Tre fredagar, närmare bestämt, vilket betyder att jag jobbar 3-4 dagar i veckan hela månaden och sen har jag en vecka ledigt i juni och tre veckor i juli-augusti. De tre veckorna är min "egentliga" semester, så då ska jag bara göra roliga och vilsamma saker. De lediga dagarna före midsommar fixar jag saker. Kommer ikapp. Stryker från att-göra-listan. Och vilar, de dagar jag bestämt att vila.

Idag har jag handlat bl.a. jord och (flera) plantor till balkongen, bykat, sprungit en länk och lite annat smått. Imorgon fortsätter jag och på söndag är det vilodag. Ska testa med tomater på balkongen i år, förutom örter, klätterväxter och månadssmultron (jordgubbarna från ifjol överlevde inte). Eftersom vädret är minst sagt märkligt (snö i maj? tre dagar i rad???) vågar jag inte plantera ut något på ett tag ännu utan flyttar de inte-längre-så-små tomatplantorna fram och tillbaka mellan balkongen och vardagsrummet, där de vingligt lutar mot olika saker och tar upp plats. Men när jag om några månader kan äta egenodlade, färska, solvarma tomater kommer det att ha varit värt allt besvär.

I väntan på bättre tider.


1 kommentar:

  1. Så gjorde jag i mars-april också, när det började kännas övermäktigt att balansera jobb och föreningsliv. Ett bra val.

    SvaraRadera