tisdag 31 januari 2017

Tankar om modejournalistiken och dess tillkortakommanden

Läser som bäst Rinna Saramäkis bok Hyvän mielen vaatekaappi* och möttes av en svindlande tanke: tänk om modejournalistik skulle se ut som annan konsumentjournalistik. Tänk om modetidningar skulle recensera kläder med hänsyn till kvalitet, funktionalitet och utseende. I bästa fall ta upp också etiska och ekologiska aspekter. Typ "Dessa nya jeans av märket X håller färgen hyfsat bra vid tvätt och har synnerligen välgjorda nitar. Passar särskilt bra för den kurviga kvinnan, men har man dessutom långa ben är Y bättre". Hur skulle det påverka vårt förhållningssätt till kläder och mode? Hur skulle det påverka klädhandeln och -industrin? Förmodligen till det bättre.

Och vad beror det egentligen på, att det saknas seriösö, ambitiös konsumentjournalistik för just kläder?

*) Ungefär "Garderob för gott humör"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar