torsdag 9 februari 2017

Städrapport

Jag gillar att röja bland mina saker, det ger mig energi. Hittills har jag gjort mig av med blygsamma sju kassar med överflödiga saker, mest kläder och böcker, så projektet tar nog hela våren. Det får det också göra.


I hallen och badrummet har jag rensat och organiserat alla (mina) saker och hittat sådant som varit borttappade en tid, vilket också var en del av poängen. Det var en lätt ände att börja i, svårast blir böckerna och alla pappershögar som jag tenderar samla på mig. Vissa böcker och de flesta tidningar vill jag inte slänga olästa, och pappershögas måste gås igenom först. Nu har jag ett par hyllmeter med böcker som väntar på att läsas innan jag bestämmer mig för att hålla eller slänga.

Nästa gång jag köper en bok ska jag tänka mig för tre gånger först.

En del hjälp har jag av boken Rensa ut och lev lättare - en smart guide till ordning hemma av Eva Maria Karlander. Den går systematiskt igenom varje del av hemmet och olika kategorier av saker och ger tips på hur man kan tänka när man rensar. Boken är upplagd så att man ska ta sig an ett delprojekt i veckan plus några semesterveckor under ett helt år, men eftersom min lägenhet är relativt liten (och boken är från bibban) håller jag snabbare takt än så och hoppar över sådana rum som vi inte ens har. Ideologin är ekologisk och konsumtionskritisk vilket passar mig utmärkt, och upplägget är lättsamt och enkelt att ta till sig. Rekommenderar för den som tycker att Konmari är för radikal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar