söndag 24 juli 2016

Leva lättare

Länge har jag tänkt att det skulle vara skönt att leva lite enklare, lättare, mer minimalistiskt, och kanske det här året blir året då jag rensar ordentligt. Både i fysiska ägodelar och i vad jag lägger min tid och min energi på. Inte för att jag lever särskilt överdådigt eller överbelamrat nu heller, men ändå tror jag att det skulle vara bra med lite mera luft och utrymme
I går morse tänkte jag på det här: orden "lätt" och "enkel" är båda motsatsen till "svår", men de har också betydelserna motsatsen till "tung" respektive "krånglig". Och jag tror det är så, att om man lyckas minska på det som tynger ner och krånglar till så blir livet också mindre svårt. Sådant som onödiga tillhörigheter och inbillade måsten.

Det finns mycket jag vill rensa rent konkret: bokhyllan, garderoben, förråden, skrivbordslådorna (och alla de där högarna! Högar av papper som ska sparas eller slängas eller nånting, tidningar som ska läsas osv). Att rensa tar tid. Det är ett långsiktigt projekt som dessutom förutsätter hård disciplin i vad jag samlar på mig för nya saker. Tänker också på att vi förr eller senare ska flytta igen och det går förstås lättare ju mindre tavara man har. Så det är en morot.

Rensat det här veckoslutet: två stora krukväxter som inte mådde så bra och blivit skräpiga, tre gamla illaluktande franska böcker som jag aldrig kommer att läsa men som jag av någon anledning plockat på mig då kursbibban i Åbo hade storgallring, ett par söndriga leggins som det inte var någon idé att lappa mera. Känner mig redan lättare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar