lördag 16 juli 2016

De perfekta stunderna

Var och simmade för första gången den här sommaren, det var kallt. Men det var skönt att komma upp igen. Jag var ensam på stranden, en fin sandstrand helt för mig själv i en timme. Mest var jag där av medicinska skäl: min hud mår bra av lite kontrollerat solbadande emellanåt. Trettio minuter på mage och tjugo på rygg tänkte jag skulle vara lagom. Och längre än så orkar jag inte ligga heller, det blir snabbt både tråkigt och obekvämt. Men en liten stund där någonstans var det precis lagom varmt, lagom soligt och riktigt behagligt.
På måndag börjar jag jobba igen, och ser inte fram emot det så mycket som jag skulle vilja. Det har bekymrat mig att jag inte ens när jag varit ledig riktigt hunnit med de där sakerna jag inte hinner med annars: läsa böcker som inte har med jobbet att göra, läsa igenom den där tidskrifthögen som samlats på köksbordet, reda upp i skrivbordslådor och bokhyllor, sy. Men jag vill tro att jag vilat en hel del och det är huvudsaken. Nu gäller det bara att ordna så att jag får plats med alla de där sakerna i min vardag, så att jag inte skjuter dem framför mig till nästa semester. För det är ett helt år dit.

Det finns väl ingen patentlösning och jag vet att jag inte är den enda som tampas med samma problem: hur få plats med både arbete och återhämtning, vårda sina relationer och sin hälsa, hitta ett tempo och en livsstil som håller i längden. Och då har jag inte ens barn ännu. Men jag tror att början till lösningen ligger i att titta på vad man lägger sin tid och sin energi på, fundera igenom vad som är värdefullt, välja och välja bort. Medvetet. Och att lägga märke till och njuta av de där små stunderna när livet känns helt perfekt och ingenting skaver någonstans, som när man ligger i den lagom varma solen efter ett dopp i det kalla havet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar