söndag 26 april 2015

Riksdagsvalet

Efter att ha läst och hört alla möjliga reaktioner på förra veckans valresultat vill även jag lufta mina åsikter. För det första håller jag med president Niinistö när han säger att valresultatet alltid är rätt. Var och en röstberättigad person har rätt att rösta på vem hen anser bäst lämpad att styra landet (eller rösta blankt, eller inte rösta alls) och valresultatet är en följd av tillståndet i landet. Förstås är det ett problem att vi är en så splittrad nation att bara ett parti lyckas få över 20% av rösterna, men alla är åtminstone överens om att vi har allvarliga problem att lösa, frågan är bara hur.

För det andra tänker jag varken bli besviken eller hoppfull förrän jag sett hurdan regering vi får och hurdant regeringsprogram. Som det ser ut nu kan det gå på flera olika sätt. Kan inte minnas att det tidigare varit så här spännande, med tre medelstora partier som alla gått back och två lite mindre som gått framåt. Så jämnt, så jämnt.

Vi lever i spännande tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar