måndag 21 oktober 2013

Mastodontmatlagning och mikropaj

Jag har varit ledig i går och i dag och för ovanlighetens skull ensam hemma, så jag har passat på att vara huslig: storbykat, storhandlat och fyllt frysen med karelsk stek, kålsoppa och bröd för ett par veckor framöver. Och så har jag experimenterat med min mikrovågsugn.


Orsaken till att jag lade 200€ snarare än 50€ på en mikro var att den har extrafunktioner som delvis ersätter ugnen, och på så vis kan man på sikt spara in pengarna* och samtidigt spara tid. Den har ett grillmotstånd i taket och olika program för uppvärmning av fryst färdigmat, bland annat får man riktigt goda franskisar och helt ok fryspizza. Försäljaren påstod också att man ska kunna laga paj i den, så det måste jag ju testa. Här är resultatet:

Ostpaj med potatis och kidneybönor. Smaken var det inget fel på, även om konsistensen inte blev helt samma som i ugn. Bottnen blev färdig på 5 minuter, resten av pajen tog 18 (i ugn 15 resp. 35 minuter, plus att man slipper uppvärmningstiden). Till näst ska jag testa scones.

*)Okej, min elräkning ligger under 250€ i året så det blir på väldigt lång sikt, men ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar