söndag 6 oktober 2013

Kola!

Igår när jag tyckte synd om mig själv för att jag blivit sjuk och missar Bokkalaset kom jag på att återupprätta mitt gamla favoritsnask: 4-minuterskolan. Här kommer alltså ett recept:

50 gram smör (ja, jag menar smör)
1 dl socker (brunt om man har, det ger intressantare smak)
4 msk sirap
4 msk kakao (fast om man inte är chokoman så räcker det nog med två)



Blanda allt i en kastrull och koka i fyra minuter på hög värme under omrörning. Häll upp på en smord tallrik. Ät. 

Personligen tycker jag att kolan är godast när den är halvstelnad och varm, men man kan också låta den svalna helt. Då kan det löna sig att skära den i bitar medan den ännu är lite mjuk. Ibland blir den stenhård och kan knäckas i bitar men inte alltid, jag tror det beror på hur häftigt den kokat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar