torsdag 21 februari 2013

Lista om läsning

Det har funnits mycket jag velat blogga om den här veckan, men jag har varken hunnit eller orkat så det får vara obloggat. Möjligen har jag något att säga efter helgens Otakt-jubileum, men jag vågar inte lova någonting. Tills vidare får vi nöja oss med en frågelista om läsning, som jag kopierat av Bokbabbel.


1. Ljudbok eller bok i handen?
Definitivt bok i handen, då kan jag själv bestämma läsrytmen och ta tankepauser där det behövs. Ljudbok kan möjligen funka om det är lättare litteratur där man inte behöver koncentrera sig så mycket, och om det är en bra uppläsare.
2. Pocket eller inbunden?
Inbunden, pocketar har så liten stil.
3. Påhittat eller verklighetsbaserat? (fiction/nonfiction)
Har egentligen ingenting emot verklighetsbaserat, men det blir nu bara så att jag läser mest fiktion.
4. Harry Potter eller Twilight?
Harry Potter, alla dar.
5. Fantasyvärld eller vår värld?
Fantasy. Visst finns det en och annan realistisk roman jag gillat, men fantasy är ett säkrare kort.
6. Kindle, iPad eller annat?
Sony.
7. Låna eller köpa böcker?
Låna förstås. Strävar efter att ha så lite onödiga saker som möjligt hemma, den principen inkluderar också böcker. Sen finns det dock böcker som jag vill äga för att de är sådana jag vill återkomma till eller är för obskyra för att finnas på biblioteket. Lyrik vill jag ha i min egen hylla så att jag kan läsa lite nu och då när andan faller på. Men det mesta som jag köper ger jag vidare efter ett tag eller slänger i pappersinsamlingen.
8. Bokhandlar eller online?
Loppisar och mässor. Bokhandlar har ett så begränsat utbud och bara nyutkommet.
9. Ensamstående bok eller trilogi?
Varför nöja sig med tre? Men det beror förstås på.
10. Tjock bok eller tunn bok?
Allt från noveller till tegelstenar, beroende på dagsform och humör.
11. Romans eller action?
Åtminstone inte romans, möjligen action, men helst läser jag lågmälda och karaktärsdrivna berättelser.
12. Mysa under filt eller steka i solen?
Filt, det är ju hett i solen.
13. Varm choklad eller latte?
Choko! Fast oftast blir det te.
14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Förstår inte frågan. Man läser väl recensioner just för att bilda sig en uppfattning? Sen kanske den uppfattningen ändras under läsningen. Men jag vill nog ha lite förförståelse, en ingång till texten innan jag börjar läsa. Annars går det så mycket tid till att komma underfund med vad det är för slags text jag fått framför sig, och först när det klarnat kan jag ta den till mig. I värsta fall missförstår jag texten och läser den helt fel och blir arg och irriterad när jag inser det halvvägs eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar