fredag 28 februari 2020

Ledigheter

Nu är det spikat: jag kommer att vara vårdledig över sommaren och sedan jobba halvtid i två år. Det känns som en bra kompromiss som gör att jag får börja jobba igen, ekonomin går runt (med mycket vändande på slantarna) och samtidigt har jag tid över för familjen. Plus att Liten slipper börja dagis till sommaren, när avdelningar flyttar och personalen är turvis borta och allt är bara rörigt. Föräldraledigheten tar slut i början av maj.

Det här är ett långt steg från min ursprungliga plan, som gick ut på att jag bara skulle vara hemma ett halvår och sedan ge över till min man. Dels för att jag av princip ville dela lika, men också för att vi var helt beroende av min inkomst. Men sen blev det ändå så att jag tog hela föräldraledigheten och hur det nu var så fick min man jobb och har snuttjobbat mer eller mindre oavbrutet sedan jag blev mammaledig. Eftersom han har så korta kontrakt kommer han inte att ta ut pappaledighet och det är förstås synd, men förnuftigt med tanke på omständigheterna.

Nu när det är klart hur det blir, åtminstone med mitt jobb, kan vi slappna av lite och fortsätta fokusera på att få ett sådant familjeliv som vi vill ha.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar