onsdag 27 juni 2018

Ett sätt att semestra rätt

Som jag ser det är poängen med sommarsemestern att vila upp sig från det gågna arbetsåret och ladda upp inför det nya, och hur man sen bäst gör det beror på hur man själv funkar. Det har flera gånger hänt mig att jag sett fram emot semestern jättelänge, och sedan går hela första veckan åt till att vara totalt utmattad och olycklig. Semesterchock, helt enkelt. Men inte i år, för i år har jag gjort någonting rätt, nämligen tagit det lugnt de sista veckorna på jobbet och varvat ner lite redan före semestern.


Beroende på arbetssituationen och när på sommaren semestern infaller är det inte alltid möjligt att göra så, men ett annat tips som jag läste i en tidning är att börja semestern med att städa. Det kan låta som ett paradoxalt råd att man ska lägga tid på hushållsarbete när man äntligen är ledig från sitt lönearbete, men tanken är att man ska övergå lite försiktigt från att jobba en massa till att jobba väldigt lite (ingen semester är helt arbetsbefriad, om man inte är förmögen och har tjänstefolk). Jag tror faktiskt på idén.

För mig funkar det bra att göra lite småsaker på semestern, sådant som inte är särskilt ansträngande men som det känns bra att ha gjort. Den senaste veckan (semesterns första) har jag kommit på mig själv med att spontanstäda (!) lite här och var i lägenheten. Plocka bort allt möjligt smått som ligger på fel ställe och som jag stört mig på länge, men energin har inte räckt över tröskeln till att faktiskt göra något åt saken. Samtidigt tar det energi att hela tiden irritera sig på oredan, så det blir en ond cirkel. Med det perspektivet skulle det faktiskt vara en investering i det kommande årets välmående att ägna (en del av) semestern till städning. Här finns högar och skrubbar som inte fått en ordentlig genomgång på flera år. I brist på ordnad förvaring ligger mina vinterkappor för tillfället på soffan, och så vill man ju inte ha det.

Kort sagt: jag tar det som ett gott tecken att jag vill städa, för det betyder att jag är någorlunda utvilad redan, och jag tycker inte städning är det sämsta man kan ägna sin semester åt. Men jag tar det en dag i taget och känner efter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar