måndag 19 februari 2018

Livsstilsförändring #4: sociala medier

Under de cirka tio år som jag använt sociala medier har de ändrats en hel del och jag har också blivit mer medveten om hur de fungerar och om riskerna med dem. Största risken är att de tar för mycket av min dyrbara tid, som jag kunde använda till något trevligare och/eller mer konstruktivt.

Om jag till exempel under en dag tillbringar en kvart på Facebook, en kvart på Instagram, en kvart på Pinterest och en kvart på Youtube så är det en timme av mitt liv som jag aldrig får tillbaka. En timme som jag egentligen hellre hade använt till något annat, om jag bara kommit mig för. Och vad har jag fått ut av den? Sällan särskilt mycket. En lördagsmorgon kom jag på mig själv med att slurfa runt på Pinterest i en timme bara för att jag inte orkade ta mig i kragen och starta dagen på riktigt.

Men i det stora hela har jag min some-användning under kontroll och har börjat försöka hålla mig till följande princip: utöver vad arbetsuppgifter och föreningsuppdrag förutsätter så besöker jag högst ett socialt medium per dag i högst en kvart. Inga aviseringar på telefonen (hur står folk ut med dem?).

Visserligen borde man också räkna bloggar som sociala medier, men det gör inte jag i det här fallet för de funkar ändå så pass annorlunda. Genremässigt känns bloggar närmare tidskrifter än sociala medier. Åtminstone dem jag läser.

Det är framför allt min tidsanvändning jag funderat på den senaste tiden, när jag sett över mina vanor. Vad lägger jag min tid på, och vad skulle jag vilja lägga min tid på? Vad kunde jag lämna bort och vad kunde jag lägga till? Till exempel skulle jag vilja läsa mera än jag gör. Böcker alltså. Som jag gjorde för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar