tisdag 12 mars 2013

Lätthanterlig reselektyr, var det ju

Mars är en lite galen månad, och då menar jag inte bara vädret. I går kom jag hem från Åbo, vilket i och för sig är helt normalt. På torsdag åker jag till Mariehamns litteraturdagar, å tjänstens vägnar, men det är en sådan sak jag gärna skulle göra annars också om jag hade råd. Följande veckoslut ska jag eventuellt till Helsingfors (privat) via Tammerfors (jobb). Påsken firar vi i Vasa.


Läsplatta är lösningen

Det blir med andra ord en hel del resande kors och tvärs i landet, och många långa timmar på tåg och färjor. Men det var ju just för sådant som jag köpte min läsplatta, reselektyr alltså. Jag har redan laddat den med en samling äldre litteratur som finns fritt tillgänglig (hittade inte allt jag ville ha på Project Gutenberg men hittade å andra sidan en del som jag inte visste att jag ville ha, bra så.) Och idag testade jag på det här med att köpa e-böcker.

Problemet med e-böcker är ju att de är förhållandevis dyra, som en inbunden bok ungefär, åtminstone betydligt dyrare än en pocket. Men en rolig grej är att man kan köpa noveller styckevis (okej, nuförtiden kan man också köpa tryckta noveller styckevis men det här är ännu lättare) och på det viset får man ihop lite av det ena och det andra för en liten slant. Jag läser gärna noveller, men om man läser en hel novellsamling av samma författare blir det lätt för mycket, även om de väl är tänkta som en (lös) helhet. Nu plockade jag ihop en egen, väldigt spretig, antologi i stället.

För under 20 euro fick jag sex noveller och två Filtersinglar (reportage). Har hört mycket gott om Filter men aldrig läst, nu ska det bli av. Sen skaffade jag Lev Grossmans "Magikerna" också, orkar inte vänta tills den skaffas till bibban.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar