fredag 1 mars 2013

Åbäket

Jag har blivit begåvad med en ny inredningsdetalj: min morbrors gamla tv. Han hade inte längre användning för den och alla inblandade var överens om att man inte slänger en fungerande tv, så den hamnade hos mig. Jag har varit utan tv i flera år och vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Men jag har skaffat ett tv-bord från mitt kvartersloppis. Och kopplat tv:n till digiboxen som följde med mitt bredbandspaket. Men där tog det stopp, för av någon korkad anledning kan boxen inte använda det trådlösa nätet utan måste kopplas till modemet med kabel. Modemet kan stå antingen i sovrummet eller i hallen (det är där det finns uttag) och eftersom jag har starka principer mot tv-apparater i andra rum än vardagsrummet är alternativen följande:

  1. Dra en lång kabel genom/över flera dörröppningar och tvärs genom vardagsrummet
  2. Borra ett hål i väggen mellan sovrummet och vardagsrummet och dra kabeln där
  3. Köpa en vanlig digibox som kopplas till antennen (det uttaget finns på rätt ställe)
  4. Strunta i hela grejen, för vad ska jag egentligen med tv till?
Det som jag tycker att borde fungera är att koppla datorn till tv:n och titta via den som jag brukar göra, fast på en fyra gånger så stor skärm, redan det skulle vara en stor lyx. Tyvärr håller inte digiboxen med om att det borde gå att göra så. Eller så är det mina tekniska kunskaper som inte räcker till. Nåja, nu står i alla fall åbäket där tills vidare, och ser åbäkigt ut.

 

3 kommentarer:

  1. Det där är ett vanligt problem som går lätt att lösa. Besök sidan nedan så får du det lättaste alternativet förklarat både skriftligt och illustrerat.

    http://www.viasat.se/sites-paytv/viasat.se/files/pdf/manual_vod_tradlos_usb.pdf

    Du kan tacka mej med ett megachokladägg när jag kommer hem till påsk ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag ska köpa nån sorts trådlös mottagare som kopplas till boxen?

      Radera