lördag 12 februari 2011

Hudvänliga huskurer


Även om jag över lag gillar vintern så är mina händer inte särskilt förtjusta i den. Därför tar jag till alla knep och konster jag kommer på, med eller utan recept, och idag har jag rört ihop en sats av min hemgjorda bisalva, som funkar rätt bra.

Den innehåller ringblommor (ringelrosor), så mycket som det ryms i en burk, och så mycket olivolja som där sen ännu ryms. Det ska stå minst ett par veckor innan man silar oljan. Sedan smälter man 25g bivax (från apoteket) per dl olja, i vattenbad (bivax tar lätt eld, som känt). Det lönar sig att värma oljan också så blir det inte så grynigt. Ja, och så lade jag till en klick honung ifall det skulle göra någon skillnad. Förvaras i kylskåp.

Salvan blir ganska fet och kladdig så man behöver bara lite, men om man har riktigt torra händer kan man sätta på ordentligt till natten och ha bomullsvantar på. Själv brukar jag använda den när jag diskar eller tvättar i hett vatten och använder dubbla handskar (gummi och bomull), värmen gör att salvan går in i huden bättre.

En annan bra kur för vinterhänder är att badda dem i hett vatten med kamomillte och honung. När man torkat händerna smörjer man genast med fet salva, medan huden ännu är fuktig och mjuk. Honung är också ett effektivt (men kladdigt) medel mot finnar.

Det var dagens huskurer, i väntan på solsken, harmoni och annat hudvänligt.

4 kommentarer:

  1. Den låter iofs trevlig, men varifrån får man ringblommor såhär års? (Eller annars, säger stassaren.)

    SvaraRadera
  2. Det är nu man ska köpa frön :)

    SvaraRadera
  3. Och plantera i...?

    Tror du att den är en bra balkongblomma? Vi har en stor, inglasad, södersvängd balkong, perfekt för att att odla väääldigt tåliga saker på :-)

    SvaraRadera
  4. Ringblommor är inte så kräsna, bara de får sol. Ja, och vatten.

    SvaraRadera