fredag 25 februari 2011

De Andra


Mera böcker. Läser "Vådan av att vara Skrake", och den här gången är jag besviken. Inte för att boken skulle vara dåligt skriven, Kjell Westö kan nog sina saker, men det är som om berättelsen inte angår mig över huvudtaget. När jag funderar över vad det kan bero på kommer jag fram till att den handlar om De Där Andra finlandssvenskarna, dem som jag inte har det allra minsta gemensamt med (förutom språket då, men det i sig betyder ingenting). Som jag inte kan identifiera mig med ens om jag riktigt försöker. Om det är för att de aldrig tagit upp sin egen (vinter)potatis, eller vad det nu kan bero på. Märkligt att det ska vara på det viset, men så känns det. Än märkligare att jag blir så upprörd över saken.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker nog lite samma om alla två böcker jag läst av honom. Dom är iofs bra men jag kan inte uppbringa nåt intresse för dom. Den ena läste jag inte ens riktigt till slut... Men jag vet inte - jag är nog inte upprörd. Det mesta av det som anses vara modern bra finlandssvensk litteratur säger mig lika lite. Det är kanske det att jag har svårt att identifiera mig med alldeles för många kategorier inom det som räknas till finlandssvenskheten ;P

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad det är som gör mig upprörd. Möjligen misstanken att det finns något slags förslaget konstruerad norm för finlandssvenskhet, en tanke som ofta förföljer mig när jag läser Husis (en av orsakerna till att jag också läser Västis). ELLER så är det något så ointellektuellt som en lantlollas irritation över stadsborna.

    SvaraRadera
  3. Inte vet jag... men jag slutade läsa Hbl ens lite regelbundet då jag flyttade hemifrån o till Österbotten för jag märkte att den bara gjorde mig arg ;P Må så vara att den sägs förena finlandssvenskarna men mej säger den himla lite. Antingen e jag inte finlandssvensk eller så är det nå annat konstigt :)

    SvaraRadera
  4. Nåja, Hbl har ändå de mest heltäckande nyheterna (på svenska alltså) och ibland något annat läsvärt. Jag tror det över lag är bra att läsa både det ena och det andra, bara man sku ha tid. Har t.o.m. börjat läsa Kyrkpressen, nu när jag får den gratis.

    SvaraRadera
  5. Jo Hbl är inte DÅLIG, den har ofta bra grejer. Jag bara av nån orsak orkar inte med hur den lägger fram saker som helhet... Men visst blir det ensidigt att läsa ÅU + Turun Sanomat också, det är bara konstigt nog så att den ensidigheten stör mej mindre ;P

    SvaraRadera