fredag 25 mars 2016

100 böcker på 100 dagar

För att få lite fart på min läsning och komma ikapp med nya (och gamla) böcker för arbetets del har jag gett mig själv en utmaning: att läsa 100 böcker på 100 dagar fram till sommarsemestern. Semestern börjar på midsommarafton vilket betyder att utmaningen började 16.3 och hittills har jag läst dessa:

Mimirin lähde av V. M. Toivonen, andra delen i trilogin Matka Asgårdiin. Lite konstigt att läsa vikingafantasy på finska, men oj vad den är spännande! Pånyttfödda gudar, Ragnarök och en helt hispig Ratatosk. Dessutom en ovanligt påkostad utgåva för att vara finsk barnbok (vilket säger mer om nivån över lag än om den här boken, är jag rädd), med vinjetter och färgkartor, som skulle förtjäna större uppmärksamhet än vad den fått. Mellanåldersbok.

Bara för dig på lågstadiet: 12 berättelser som jag läste för en sagostund med det svenska eftiset förra veckan. Verkligt fina små berättelser, och några dikter. Annars svårt att hitta lämpliga, lagom långa texter att läsa högt för barn om man inte vill ha bilderbok. Visst finns det bilderböcker för alla åldrar numera, men med en stor grupp är det svårt att få alla att se bilderna utan dokumentkamera eller liknande.

Vad mina vänner inte vet av Sonya Sones. Tipsades på ett bokprat för ungdomar där jag var med som observatör och jag blev nyfiken. Lättläst tack vare väldigt luftig text, närmast prosalyrik, och bra story. Tyvärr har de delar som handlar om nätet blivit rejält daterade, boken är skriven 2001 och det har hunnit hända en del sedan dess. Ungdomsbok.

Kuituset ja unisieppari av Kirsti Kuronen som jag läste för en sagostund med det finska eftiset den här veckan. Mest för att det var enda finska boken med påsktema jag hittade, en småtrevlig liten berättelse tyckte jag men inte publiken (åtminstone inte den högljudda delen, alltid svårt att veta vad flickorna längst bak egentligen tänker). En sak med den är problematisk: ena huvudpersonen har uttalssvårigheter och därför är alla r i hans repliker utbytta mot d, vilket jag struntade i när jag läste högt för min finska är tillräckligt konstig ändå. Men framför allt är det ett problem om man sätter den i händerna på någon som inte ännu läser helt flytande, det blir liksom onödigt svårt fast texten annars är lättläst. Samma sak med böckerna om Puluboi, om någon känner till.

Lumberjanes av Noelle Stevenson m.fl. Grafisk roman om flickscouter som möter treögda monster och hipsteryetin, med mera märkunderligt. Helt underbart! Väntar på fortsättningen.

Boken om bovar av Ulf Sindt. Lättläst bok om legendariska tjuvar och lurendrejare, bland annat Lasse-Maja och mannen som sålde Eiffeltornet två gånger.

Summa sumarum:
6 böcker
9 dagar

Jag läser vanligtvis så långsamt att jag får vara nöjd med två böcker i månaden, men nu har jag en bra anledning att läsa upp mig på bilderböcker och LL. Även om det finns en hel del ungdomsböcker som jag är nyfiken på också. Försökte just låna hem Odinsbarn som e-bok inför påskresan, men märkte inte att jag fick den som ljudbok. Äsch. Nu kan jag inte låna mer förrän nästa vecka, så antingen får jag ta med mig en pappersbok, läsa någon av e-böckerna jag har nedladdade från tidigare eller köpa en e-bok. Ska försöka lyssna på den i alla fall, men inte nu på resan, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar